Sådan optimerer du din træning

Vi ønsker alle den perfekte krop, og en krop der holder længere end blot bikinisæsonen. Derfor er det vigtigt at træne. Træning er godt for både krop og sind, men selv hvis træningscenteret er ens andet hjem, vil vi alle helst udnytte træningen bedst muligt.

Vanedannelse

Træning skal ikke blive en sur tjans, derfor bør du ligge fokus på at inkorporere træningen i dit travle hverdagsprogram. Om det er de små ting som en 20 min. cykletur ned til supermarkedet hver mandag eller den intensive træning 5 gange om ugen i træningscenteret uanset hvad, så skriv det ned og planlæg med det. Derved bliver det en del af din rutine i stedet for noget, der bare skal overstås.

Restitution

Restitution er mindst ligeså vigtigt som træningen. Jo højere intensitet du har trænet des længere restitutionstid. I minutterne efter bør du give kroppen lov til at komme ned i gear ved at lave afspændingsøvelser og drikke min. en halv liter vand. I timerne efter er det vigtigt, at du spiser kulhydrater, hvis du har konditionstrænet, og så skal du sove godt om natten. Næste dag er musklerne ofte mere ømme, især hvis du er ved at starte op. Tag en powernap, men vælg en sofa af god kvalitet så musklerne kan få lov at slappe af, og kroppen ikke bliver mere øm af søvnen.

Vælg den rigtige træning

Træning skal ligesom alt andet i dit liv, være en ting du nyder, keder du dig, eller føler du dig umotiveret, kan det desværre ligge en dæmper på resultaterne, derfor bør du ligge fokus på at vælge ting og træningsprogrammer der interesserer dig. Kan du ikke lide cardio, så udskift løbebåndet med zumba timen. Det handler om, at du har det sjovt, og får en sund og god livstil. Husk på at skifte mellem programmer for at din krop ikke slår muskelhukommelsen til.