Nye og anderledes træningstendenser vinder frem

Løb er og vil formentlig altid være mange menneskers foretrukne træningsform, i hvert fald når det kommer til konditions- og cardiotræning. Løb kan nemlig klares på blot en halv time, kan foregå stort set hvor som helst og kræver grundlæggende blot et par gode løbesko.

Hvis man kigger lidt på både trænings- og fitness-universet, så er der over det seneste årti kommet en hel del nye træningsformer på banen.

Særligt har Yoga for alvor vundet indpas og tiltrækker efterhånden både mænd og kvinder, gamle som unge. Hatha Yoga, Flow Yoga og ikke mindst Hot Yoga er nogle af de koncepter, vi danskere dyrker i stor stil. Især er sidstnævnte voldsomt populær og bestemt ikke for sarte sjæle. Hot Yoga foregår i et lokale der opvarmet til mellem 37-40 grader, sessionen var typisk 1- 1,5 time og selve Yoga akten foregår i moderat tempo. Det er en nødvendighed at indtage rigelige mængder vand både før, under og efter timen.

En anden hypet træningstype er TRX, som er en forkortelse for Total body Resistance Exercise. Det er en anderledes træningsform, hvor man udnytter sin egen kropsvægt til at træne styrke, smidighed, balance og kondition på én gang. I praksis foregår det ved, at man bruger et specielt stroppe-system til at lave forskellige slags øvelser. Man kommer hele kroppen rundt, og så er det oplagt til hjemmetræning og perfekt til dig, der vil have en hurtig men effektiv workout.

Endelig er der Reformer Pilates, som er på vej frem overalt i Danmark. Det er træning for både krop og sjæl, som foregår på en særlig maskine magen til den, selveste Joseph Pilates designede i 1920’erne. I træningen er der fokus på funktionelle øvelser, balance og smidighed, hvilket skulle give lange og slanke muskler.

Hold dig med fordel opdateret på træningsformer og generelle sportsnyheder, så du har muligheden for at variere din træning og opnå gode resultater. Kroppen kommer nemlig let til at “kede sig”, hvis den udsættes for den samme type træning dag ud og dag ind. Ved at dyrke forskellige former for motion udfordres kroppen bedre og det ses hurtigt i de efterfølgende resultater.