Når smerter i foden, sætter sin begrænsning for løbetræningen

Der sker af og til, at man må sætte sin løbetræning på pause grundet smerter forskellige steder i foden. Typisk kommer smerterne fra enten hælen, forfoden, under foden eller akillessenen. Hvor man slår smerterne hen som naturlige grundet for hård træning, så er faktum desværre at der ofte er tale om at de løbesko, der anvendes ikke passer helt til ens fod.

Der er dog heldigvis noget du selv kan gøre ved dette – nemlig at investere i nogle indlægssåler til dine sko. I denne artikel kan du læse meget mere om, hvad netop Senzone indlægssåler kan gøre for dine fødder.

Når du har smerter i hælen

Hvis dine smerter kommer fra hælen, kan der være tale om hælspore. Denne folkesygdom rammer rigtig mange, hvad enten det er den stillesiddende kontormand eller den meget fysisk aktive sportskvinde. En af de ting, der kan give hælspore er, hvis ens løbesko ikke har nok stødabsorbering. Og for at afhjælpe en hælspore, kan det være nødvendigt med nogle specielle indlægssåler og hælsporeindlæg.

Disse lægges i bunden af ens sko, så man får den rigtige absorbering mens man løber. Det er dog sjældent nok kun at bruge indlægssåler i denne situation, men hvis du endnu ikke har fået hælspore, kan det være en fordel at investere i nogle gode indlægssåler INDEN sygdommen rammer.

Smerter i forfod eller under fod

Du har måske hørt begreberne nedsunken forfod eller platfod? Disse kan resultere i henholdsvis smerter i forfoden eller smerter under foden, og ingen af delene er særlig sjov, og det kan være næsten ulideligt at løbe med smerter i disse områder.

En nedsunken forfod ses oftest hos løbere eller ældre mennesker, hvor belastningen i forfoden bliver for voldsom, og her opstår der en form for brændende smerte i foden. For at forebygge sådanne smerter, er det en god ide at bruge en indlægssål, så foden får den hjælp, der er nødvendig til at klare belastningen, der godt kan være meget stor, mens man løber.

Platfod skyldes enten overbelastning, men er i mange tilfælde også en arvelig sygdom eller grundet hyper mobile led. Det er ikke muligt at kurere en platfod gennem en indlægssål, men den korrekte sål kan afhjælpe nogle af smerterne, så det bliver lidt nemmere at bevæge sig rundt i hverdagen.

Når du har betændelse i akillessenen

Det er bestemt ikke noget at lave sjov med, hvis man har betændelse i akillessenen. Dette resulterer nemlig som regel i en smerte, der stråler ud i hele foden. En sådanne betændelse kan skyldes et vrid i foden, eller simpelthen en overbelastning over en periode, som det eksempelvis kan ses hos fodboldspillere, der løber meget.

Den nemmeste måde at slippe af med netop en betændt akilleshæl er ved at bruge en indlægssål, der er beregnet til formålet. Disse indlægssåler er designet så de aflaster foden, og du kan faktisk blive helt skadefri igen, efter en periode med sådanne indlæg.

Og det er selvfølgelig superfint at man kan genoprette skader efter de er sket, men det nemmeste er nok, hvis du allerede nu begynder at overveje om dine løbesko kunne trænge til en indlægssål, så du forebygger frem for at helbreder – god løbetur.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*