Få mest muligt ud af din træning – også når du er hjemme

Mange mennesker bryder sig ikke om at dele deres træning med andre, eller at andre kan se dem, når de træner.

Det kan have den konsekvens, at man ikke får bevæget sig det, man skal eller ikke får dyrket motion i sådan en grad, at pulsen stiger tilstrækkeligt med jævne mellemrum, og man får gået sine 10.000 skridt om dagen. Men i de seneste par år er det blevet lettere at gøre noget ved dette problem.

Det skyldes en række nye træningsmaskiner, der passer til et almindeligt hjem. Her kommer nogle af dem og grunden til, at de er gode.

Løbebånd til sommer og vinter

Løbebånd kan være et fint alternativ til at tage turen hele vejen ned til fitnesscentret og bruge en masse ekstra tid på det.

For løbebåndet giver mulighed for dels at sammensætte sit eget program efter individuelle mål. Men det giver også mulighed for at have en meget fleksibel træning, der ikke afhænger af, hvor lang tid man har til at nå ud ad døren og pakke sine ting.

Rent træningsmæssigt tilbyder løbebåndet nogle fordele, som man ikke kan finde via andre redskaber til motion. For eksempel giver løbebåndet mulighed for at øge eller sænke tempoet eller arbejde med intervaller.

På den måde er løbebåndet godt, hvis man ønsker kontrol over, hvor meget man egentlig får ud af sine løbeture – og ikke mindst have et klart overblik over, hvor meget man træner.

Motionscykler til indendørs brug

Det går stærkt, når der skal spinnes i fitnesscentret. Og nogle gange kan det være svært at sige fra, hvis det bliver for stærkt.

Med en motionscykel i hjemmet bliver det en lille smule nemmere at træne efter sit eget niveau og samtidig være bevidst om, hvor langt i ens målplan man egentlig er – simpelthen fordi det er den samme cykel, man bruger hver gang.

På den måde bliver det også nemmere at holde motivationen oppe, fordi det er nemt at se ens fremskridt og tage en hurtig tur fordelt over kortere distancer. Hermed holdes gejsten oppe, og man kan sikre sig, at cykling bliver en god oplevelse og ikke et krav om, at man skal motionere.

Det er vigtigt i længden, hvis man ønsker at holde fast i sin træning over en lang periode, frem for hvis man blot trænede til én specifik begivenhed.

Romaskiner

Hvis man er på udkig efter et motionsredskab, hvor man får pulsen op og får gang i hele sin cirkulation, så kan det være, at man skal gå på udkig efter en romaskine.

Romaskinen er kendetegnet ved at forbedre ens korttidstræning meget hurtigt. Det skyldes netop, at man med denne maskine får pulsen op meget hurtigt og får sved på panden.

I længden er det også godt for ens stofskifte. Dette kan være en fordel, hvis man ønsker at tabe sig gennem sin roning. Dog skal man være opmærksom på, at det kan tage tid rent faktisk at tabe mange kilo ved roning, da roning giver mange muskler, eftersom det er en fysisk krævende sport – både til vands og til lands hjemme i stuen.