Træningselastik

En træningselastik er et simpelt redskab, der trods sin simpelhed faktisk kan være med til at styrke hele din krop. Samtidig optager træningselastikken næsten ingen plads, og foretrækker du derfor at træne hjemme frem for i fitnesscentret, er elastikken for mange at foretrække. Derudover har elastikken mange anvendelsesmuligheder, hvad angår fitnessøvelser, og du kan både bruge den til konkrete øvelser, der kan styrke din krop, ligesom du kan anvende den som en hjælpende hånd til at nå dine mål.

Hvilke øvelser kan man lave med en træningselastik?

Vil du gerne opleve større styrke i dine ben, kan du eventuelt kaste dig ud i at lave squats med en træningselastik. Her placeres elastikken rundt om benene lige over knæene. Den skal være så stram, at du kan placere dine ben i en hoftebreddes afstand. Når du har opnået den rette position, er du klar til at udføre squats og få stærkere baller og lår. Du kan ligeledes styrke dine biceps ved at stille dig på elastikken og derefter trække op i den på samme måde, som når du ellers træner dine biceps. Her er det en god idé at have flere elastikker liggende af forskellig tykkelse, så du kan skifte elastik alt efter, hvor meget modstand du ønsker. Du kan ligeledes variere modstanden ved at gøre elastikken kortere, så du skal bruge flere kræfter på at trække.

Hvilken model er den mest optimale?

En træningselastik er ikke bare en elastik. Der findes et hav af modeller på markedet, og mange er fremstillet til bestemte formål. Eksempelvis kan du få elastikker, der er udstyret med håndtag, der giver et solidt greb under træningen. Samtidig kan du finde træningselastikkerne i mange forskellige tykkelser og med forskellige strækevne, så du kan opnå forskellige modstande, når du træner med elastikkerne. Meget ofte hænger farven sammen med sværhedsgraden ved elastikken, og det er altså med til at gøre, at du nemmere kan kende forskel på de forskellige modeller og vælge den mest hensigtsmæssige til dine øvelser og dit niveau.

En træningselastik kan hjælpe dig med at nå dine mål

Som nævnt kan en træningselastik være med til at styrke hele din krop gennem forskellige øvelser – og faktisk kan elastikkerne også være med til at hjælpe dig med at nå dine mål, da de kan fungere som en hjælpende hånd under visse øvelser. Har du derfor et ønske om eksempelvis at kunne udføre 10 chin ups, men er du endnu ikke helt stærk nok til at kunne trække dig op uden hjælp, kan du fastgøre en træningselastik i den stang, du skal trække dig op i, og derefter sætte knæet eller foden i elastikkens anden ende. På den måde fungerer elastikken som en ekstra hjælp, og i takt med at du bliver stærkere og mere sikker i øvelsen, kan du skifte over til en elastik med mindre hjælp.