Sådan holder du dig i form over julen

Ofte er julen en måned, hvor vi er lidt sødere ved os selv. Det betyder at vi tit er rundhåndede med maden, og tillader os selv lidt mere usundt end normalt. Det kan både være godt og skidt. Er man rundhåndet med sin madplan og sin træning over december, er det sandsynligt at det bliver svært at komme tilbage i sine sunde rutiner, når januar rammer. Ønsker du en jul, hvor du holder dig i form? Så læs med, hvor du kan finde fire råd til en sundere december.

Spis mere og træn mere

December er ikke det samme, hvis man skærer alt det søde fra. Det er derfor vigtigt, at du stadig tillader dig selv at nyde at det er jul. Er du inde i en god rutine, hvor du dagligt får de 30 minutters motion ind, og kommer afsted på dine løbeture, kan du altså godt tillade dig selv at spise den småkage. Hvad der er vigtigt er, at du hånd i hånd med at nyde julens goder, samtidig træner lidt ekstra. Hvis du vælger at spise noget af usunde, så bliv i fitness centeret 20 minutter ekstra, eller løb 15 minutter mere end du ellers ville.

Benyt dig af sunde juleopskrifter

Der er så mange lækre julesnacks, og det er så svært at holde sig fra dem. Men hvis du benytter dig af sunde juleopskrifter, skal du ikke have dårlig samvittighed ved at spise dem. Der findes rigtig mange alternativer til sukker og smør, som ofte er de usunde kerneingredienser i julekagerne. Hvis du for eksempel bruger dadler som et alternativ til sukker, får du sundere småkager som smager næsten af det samme. Du kan finde en liste over sundt julekonfekt her. Derudover kan du købe sunde snacks som nødder eller klementiner, som vil stille din trang til snacks.

Sæt dig et mål

En god måde at undgå at tage på over julen, er ved at sætte sig et mål. Om du vil tabe dig, blive stærkere, kunne løbe længere eller hurtigere, kan du med fordel vælge at gøre det over december. Hvis du har et mål, vil du automatisk være mindre tilbøjelig til at spise usundt i december. Du kan lave et overblik over hver uge i december, og planlægge hvad dine specifikke mål for hver uge skal være. Med en struktureret træningsplan, vil din træning virke mere overskuelig. Mangler du et overblik over din økonomi i december, kan du få samlet dine lån hos Santander.

Få en træningspartner

Træner man med andre, er det ofte sværere at give op. Du kender det måske fra en fitness time, hvor du er mindre tilbøjelig til at give op, og ender med at presse dig selv lidt ekstra. En træningspartner kan både være en kammerat, en veninde, din ægtefælle eller en kollega. Med en træningspartner over december, er det ikke kun dig selv du svigter, når du vælger at blive hjemme fra din løbetur. Du har derfor en anden person du står til ansvar for, og du vil have lettere ved at holde fast i træningen.