Hvad er restituering?

Når du træner op til et løb, er det vigtigt, at du husker at restituere ordentligt imellem dine træningspas. Restituering er den tid, hvor din krop får lov til at hvile, så den kan genopbygge sig selv, og restituering bør derfor være en essentiel del i dit træningsforløb, hvis du gerne vil opnå gode resultater med din træning.

Kom godt i gang med restitution

Når du har færdiggjort et træningspas, kan du med fordel bruge 5-10 minutter på en let form for bevægelse, da det kan sætte restitueringsprocessen i gang.

Få en god nattesøvn

En af tidspunkterne, hvor du restituerer bedst, er, når du sover. Når du sover, giver du din krop mulighed for at restituere på bedst muligt vis, og derfor bør du få mindst 8 timers søvn hver nat. Jo bedre du sover, jo bedre kan du restituere, og du kan overveje, om du har brug for en ny seng, så du kan få en bedre nattesøvn. Hvis du godt kunne tænke dig en ny seng, men ikke har en masse plads, kan du undersøge muligheden for at købe en skabsseng.

Restituering er for alle

Selvom du er i rigtig god form, har din krop stadig brug for at restituere. Til gengæld vil en veltrænet krop ofte restituere hurtigere, end hvis du lige er startet med at træne. Du skal også huske at restituering ikke nødvendigvis er lig med at ligge på sofaen og slappe af. Din krop kan også restituere, hvis du gennemgår et mere afslappet træningspas, hvor du løber en kort tur i et afslappet tempo, dyrker yoga eller tager på en cykeltur. Det vigtige er, at du ikke presser den samme muskelgruppe til det yderste hver dag. Du kan dermed også veksle mellem konditionstræning og styrketræning af forskellige muskelgrupper, så din krop kan følge med, og du kan opnå de bedste resultater med din træning.