Guide: Sådan kan du få styr på dine sportsskader

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

I dag oplever mange danskere forskellige problemer i forbindelse med sport og motion. En undersøgelse fra Danmarks Statistik fortæller faktisk, at 21,5 procent af voksne idrætsudøvere har en skade i løbet af et år, og for børnenes vedkommende er det omkring 20 procent. Det kan være til besvær i hverdagen og samtidig være en frustrationsfaktor for mange. Når det gælder skader, er det noget, du altid skal sørge for at tage seriøst og gøre noget ved. Men det kan somme tider være svært at gennemskue, hvad du faktisk kan gøre.

Vi kommer med gode råd til, hvordan du får styr på sportsskaderne. Der er forskellige måder at komme skader til livs på, alt efter hvad den respektive skade er. Læs med og se, om du kan bruge nogle af vores råd til at komme på rette spor igen.

Få professionel hjælp

Første skridt på vejen til at blive fri for skader eller at kunne behandle dem på den mest hensigtsmæssige måde er at få hjælp fra en professionel. Først og fremmest skal du finde ud af, hvad skaden helt præcist går ud på. Det kan  dugøre ved at benytte dig af en professionel, der har ekspertise inden for dit område.

Får du besked på at styrke det område, som har været plaget af en skade, kan du også her få hjælp til at komme i mål. Mange benytter sig af en personlig træner, der kan skræddersy et program til dig, så du kan holde fokus på det, du skal. Når du finder en personlig træner, skal du være sikker på, at personen har en personlig træner uddannelse eller er certificeret inden for området.

Forskellige hjælpemidler

Der findes en række af muligheder for at afhjælpe skader og lindre smerte. Har du været ved en fysioterapeut, vil du ofte få gode råd til, hvad du kan gøre, og her vil der i langt de fleste tilfælde blive nævnt forskellige former for tilbehør, der kan hjælpe dig.

Henza.dk finder du et væld af forskellige former for tilbehør, der kan være med til at hjælpe dig godt på vej. Det kan være kinesiologitape, der hjælper med at aflaste musklerne og øger blodcirkulationen i et område, eller det kan være holdningskorrigerende tøj.

Tænk dig om

Skader skal ofte have ro, før du kan slippe af med smerten og besværet. Derfor er det vigtigste for dig, at du tænker dig om, inden du begynder at dyrke hård motion igen. Lyt altid til de råd, som du får af de professionelle på området, og mærk efter i din krop og på det område, hvor du har din skade.

Går du for tidligt i gang med motion igen, eller laver du aktiviteter i hverdagen, der ikke er hensigtsmæssige for din skade, vil du blot skulle vente endnu længere tid på at komme i gang igen. Derfor er tid ofte din bedste ven, og du skal sørge for at holde pause, indtil du ikke har mærket noget til skade i en uge eller to.

Billede: https://pixabay.com/photos/figure-man-stand-back-pain-1707104/

Danmarks Statistik link: https://www.dst.dk/da/informationsservice/blog/2016/10/motion