Sjippetov

Du kan i den grad gøre noget godt for din cardio ved brug af et sjippetov – og så er det at sjippe i et sjippetov en rigtig god metode til at få en sjov træning. Sjippetorvet bruges af mange professionelle sportsudøvere inden for at væld af discipliner lige fra fodbold- og håndboldspillere til boksere og atletikudøvere. Nærmest uanset hvilken sport man dyrker, er det nemlig vigtigt at have såvel en god koordination som en god kondition – to ting, du træner, når du bruger sjippetorvet.

Det gode, når du træner med et sjippetov, er, at du kan udfordre dig selv til hele tiden at blive bedre og bedre – at kunne hoppe højere, hurtigere, holde sjippetovet i gang i længere tid ad gangen eller at tage nogle hop med armene krydset foran kroppen. Træningen bliver hurtigt sjov, fordi du kan sætte dig selv sådanne mindre delmål i løbet af din træning, og fordi det er let at mærke din progression. Uden at du måske tænker noget særligt over det, så træner du din koordination, når du sjipper – den har du brug for at være stærk i for at lykkes med at hoppe på det rette tidspunkt i forhold til tovets sving.

Hvor langt skal et sjippetov være

For at få det optimale ud af din træning med et sjippetov er det ret vigtigt at finde et sjippetov i en længde, der passer til din højde. Hvorvidt du har fat på et sjippetov i den rette længde, finder du dog hurtigt ud af. Hold i sjippetovets to håndtag med dine hænder og find midten. Stil dig præcis på sjippetorvets midte og hold så op i sjippetorvets håndtag for at se, hvor langt torvet er i forhold til din højde. Går sjippetorvets to ender dig cirka til armhulerne, så har du fundet et tov i den helt rette længde – og dermed kan du også få den optimale træningsoplevelse.

Hvis du skal købe et sjippetov for første gang, har du naturligvis ikke noget sjippetov at måle efter. For mange lyder den optimale længde på et sjippetov på mellem 2,5 og 3 meter – så denne længde kan du bruge som pejlemærke, hvis du ikke har et sjippetov i forvejen. Har du et virkelig langt målebånd kan du også måle efter det ved at stille dig på det på samme måde, som du ville stille dig på sjippetorvet.

Sjippetov med vægt

Om end du får en god og også givende træning ved at benytte et hvilket som helst sjippetov, så er der nogle sjippetove, der har en lidt højere sværhedsgrad end andre – og som giver en hårdere træning. Ønsker du en lidt hårdere træning, kan du vælge et sjippetov med vægt i.

Når du træner med et sjippetov med vægt, er der lidt mere at lave for musklerne i dine arme. Altså kombinerer du på denne måde den i forvejen hårde cardiotræning med lidt mere arbejde for dine skuldre, arme og hænder. Af musklerne i armene er det særligt dem i underarmene, der kommer på hårdt arbejde, når du sjipper løs.