Ribbe

De fleste af os har prøvet at hænge i en ribbe i gymnastiksalen på vores gamle folkeskole. En ribbe er virkelig det, der definerer indretningen i mange ældre gymnastiksale, hvor de hænger langs væggene hele veje rundt i salen.

I manges gymnastiktimer har det dog også været sådan, at ribberne fylder mere i det visuelle landskab, end de rent faktisk har fyldt i undervisningen. Nogle lærere har endog tendens til at være direkte berøringsangste for at inkludere ribberne i undervisningen – de er jo høje, og det kan jo gå hen og blive farligt, og så kan det jo gå galt. Ikke? Jo og nej. Faktisk går leg på ribber forholdsmæssigt sjældent galt, og tværtimod gør den en hel masse godt for børns motorik, styrke og fantasi. Der er derfor ikke nogen grund – og det endda tværtimod – til at forsøge at skærme børn fra de lidt vilde lege, som man kan lege, når man har en ribbe i nærheden.

Børn skal også have lov til at lege vildt – det styrker deres motorik og styrke

Mange børn elsker at klatre. Og skal vi gå lidt fysiologisk til værks, så kan man også gå så langt som til at argumentere for, at vi faktisk fra naturens side er bygget til at klatre. I hvert fald er det sundt at klatre, og det er en rigtig vigtig del af et barns naturlige udvikling at lære at klatre. Klatringen styrker både vores motorik og udvikler os på styrkefronten. Og har man en ribbe i nærheden, så kan man naturligvis også lave alle de sjove tricks såsom at holde sig i luften hængende i én arm eller at hænge på hovedet og holde sig oppe kun ved hjælp af armene.

Hæng en ribbe op i dit hjem – hvis du har plads

Har du et sted i dit hjem, hvor du kunne have plads til at have en ribbe hængende? Overvej at gøre noget ved det. Med en ribbe har du virkelig skabt forudsætningerne for timevis af leg, der både styrker motorik og koordinationsevne, og som samtidig føles som leg og ikke træning.

Det er ikke kun børnene, der vil synes, det er sjovt. Pludselig kan det være, at hele familien kommer med på vognen. Har du for eksempel tænkt på, at du også kan lave gode udstræk ved brug af en ribbe? Eller at du kan have yogainspirerede, afslappende momenter, hvor du for eksempel hænger med hovedet nedad og får blod til hjernen, imens du fokuserer på at have en dyb vejrtrækning, der gør dig godt? Med en ribbe er der faktisk meget vide rammer for, hvordan du kan træne – du skal ikke lade dig begrænse af den klassiske tankegang, du måtte have med dig tilbage fra folkeskolen. Ser du efter forskellige steder på nettet, vil der også være en del information og inspiration i gang i forhold til, hvordan du kommer til at få skabt en god træningsrutine med hjælp fra din ribbe.