Præstér bedre under løb med en god nats søvn

Når kroppen presses til det yderste – for eksempel i forbindelse med en sportspræstation – er det vigtigt, at den får lov til at hvile inden og efter belastningen. Og den skal være godt udstrakt, samtidig med at den får lov at slappe helt af og restituere sig selv.

Kroppens restitution sker under nattesøvnen, som er essentiel at værne omkring for enhver sportsudøver. For hvis man ikke sover godt, kan kroppen ikke yde sit bedste. Og det gælder især performancebaseret sport som løb, der ofte har en stor spidsbelastning i en periode, som derefter kræver fuldstændig afslapning for at kroppens muskler kan komme sig.

Nattesøvnens kvalitet afhænger af din seng

Kvaliteten af din nattesøvn, er dybt afhængig af din seng, og hvordan du sover i den. Det kræver nemlig, at sengen faktisk passer til din krop og dens behov for at give dig bedst mulighed for restitution.

Først handler det om at være realistisk og undersøge om din seng, kan klare det pres din kropsvægt byder den. For er forholdet mellem sengens fasthed og din kropsvægt ikke korrekt her, kan være en stor faktor i din dårlige nattesøvn.

Investér i din krop og løbeperformance med en ny seng

Viser det sig du kun vejer 75 kg, men din seng har en høj fasthed og multipocket-fjedre, så passer sengen ikke til dit behov. Og det giver en dårlig indvirkning på din søvn, og dermed en dårlig indvirkning på din performance under morgendagens løb.

Så måske er det på tide at investere i en ny seng, da det også vil være en investering i din sportslige performance. Det giver samtidig din krop den støtte, den har behov for. Det er jo ret vigtigt, eftersom vi tilbringer næsten en tredjedel af livet i sengen, når vi sover. Find vejledning til din nye seng her.