Løb for nybegyndere – sådan kommer du bedst i gang

Måske sidder der stadig lidt ekstra kilo fra julens mange lækkerier? Eller også ønsker du bare at gøre noget godt for din krop og dit helbred ved at få noget motion ind i hverdagen. Uanset hvad din motivation er for at starte op på de faste løbeture, så kan du få hjælp til at komme godt i gang lige her.

Først og fremmest er det vigtigt at få købt et par løbesko, som passer til din løbestil. Tag gerne forbi en sportsbutik eller en specialbutik for løbere, hvor du kan få den bedste vejledning til at finde de sko, der passer dig bedst. Har du svært ved at finde pengene, er der hjælp at hente. Se mere her.

Hav ikke alt for høje forventninger til dine præstationer i starten, hvis du ikke er vant til at dyrke motion fast. Start ud med en tur på cirka 2 km, hvor du går og løber lige meget. Løber du 2-3 gange om ugen kan du langsomt øge distancen og tiden, hvor du løber, så du til sidst ikke længere går.

Du kan også overveje, om det vil være godt for dig at have en træningsmakker. For nogen er det lettere at komme afsted, når de ved, at de har en aftale med nogen. Hvis du ikke har nogen venner eller familiemedlemmer, der vil med på dine løbeture, kan du finde en løbemakker i de mange Facebookgrupper, der er lavet til formålet.

Foråret er heldigvis snart på vej, og med det kommer varmen og solskinstimerne, der gør det lettere at komme afsted. Men når efteråret med sin riv og rusk rammer igen, og det kan være svært at komme afsted, så lad ikke den gode form, du har trænet dig op til, gå til spilde. Sørg for at løbe 2-3 gange om ugen hele året, så du holder din styrke og kondition ved lige.