Når flyet er forsinket, mister du som regel en feriedag, og det kan være til stor frustration for dig. Hvis du kender dine rettigheder, kan du få kompensation.
Hvis flyet er mere end to timer forsinket, har du ret til samme forplejning, som hvis flyet er aflyst. Her kan du have krav på at få mad og drikke, mens du venter på det næste fly. Du kan som udgangspunkt gå ud fra, at luftfartsselskabet kan tilbyde dig forplejning pr. passager for:
- Morgenmad: 80-100 kr.
- Frokost: 100-125 kr.
- Aftensmad: 125-150 kr.
Ved kompensation for forsinket fly kan du også gøre krav på et hotelværelse, og transport til og fra hotel og lufthavn, hvis det bliver en nødvendighed. Hvis flyet er mere end fem timer forsinket, kan du vælge at bryde rejsen og få billetprisen retur, men du har ikke krav på at kunne få lavet rejsen om.
Hvornår du kan få kompensation
For at få kompensation for forsinket fly, skal dit fly være mere end tre timer forsinket. Ligesom med aflyste fly, gælder rettighederne ikke, hvis der er tale om usædvanlige omstændigheder. Usædvanlige omstændigheder kan eksempelvis være dårligt vejr som flyselskabet ikke har noget kontrol over.
Størrelsen på den kompensation du kan få afhænger af, hvor lang din rejse er – desto længere din rejse er, jo højere en kompensation, kan du få:
- Cirka 2.000 kr. for flyvninger under 1500 km.
- Cirka 3.000 kr. for flyvninger over 1500 km. inden for EU og for flyvninger på mellem 1.500 km og 3.500 km. udenfor EU.
- Cirka 4.500 kr. for flyvninger, der er længere end 3.500 km. udenfor EU.
Reglerne gør sig kun gældende, hvis du rejser fra en lufthavn i EU, eller hvis du ankom til EU med et EU luftfartsselskab. Det betyder eksempelvis, at hvis du flyver hjem fra USA med et amerikansk flyselskab og bliver forsinket i en amerikansk lufthavn, gør reglerne sig ikke gældende, da det ikke er indenfor EU, og samtidig ikke er med et EU luftfartsselskab. Men flyver du derimod med et EU selskab, gælder reglerne.