Bliv klar til skiferien med disse træningsøvelser

Vinter betyder sæson for skiferier. Skiferier betyder en masse hygge og varm te med familien og måske et par ture til Afterski med vennerne. Men det betyder også lange dage på pisterne, hvor bentøjet bliver sat på prøve. Derfor er det en god idé at varme lidt op hjemmefra, så du har lidt flere kræfter til at stå imod med på løjperne.
Først og fremmest er det dog temmelig vigtigt at have booket en skiferie. Der findes mange populære destinationer, hvor du udvikle dine skihop eller du kan stå på børnebakken for første gang. Hvis du vil vide mere, så læs her om skirejser til Østrig og Italien.

 

3 træningsøvelser til gode skiben

  1. Deep squat.
    Det er særligt lårene, der kommer på prøve i løbet af skiferien. Derfor kan du starte din træning med at lave nogle dybe squats. Til øvelsen skal du stå med cirka en hoftebreddes afstand mellem fødderne. Derefter sænker du dig langsomt mod jorden, mens dine ben er rettet lige frem i linje med fødderne. Ryggen skal være helt ret gennem bevægelsen.
  2. Endnu en øvelse, der styrker benene er lunges. Her holdes ryggen ligeledes helt ret, mens du tager et skridt fremad og sænker dig, således vægten placeres på den forreste fod. Den bagerste fod må gerne løfte sig fra gulvet, men det er vigtigt, at den forreste fod er placeret fladt på gulvet, så du ikke mister balancen. Sænk dig så langt ned som du kan, og sæt af med den forreste fod, så du ender med at stå oprejst igen. Derefter kan du gentage øvelsen skifetevis på højre og venstre ben.
  3. Det er også vigtigt at have god kondition, hvis man gerne vil stå på ski en hel dag. Derfor er det også en god idé at kombinere styrkeøvelserne med løbetræning eller lignende.