Sådan passer du godt på dig selv, når du løbetræner

Motion er sundt, sundt er godt. Det er en meget normal indstilling, når det kommer til fysisk aktivitet, men der er dog nogle forholdsregler, der er gode at tage. Det er nemlig vigtigt, at du passer på dig selv, så du undgår at din krop lider unødig overlast.

Sørg for at have nogle gode løbesko

Sko kan godt være dyre, men hvis du gerne vil løbe seriøst, er det en investering, du bliver nødt til at lave. At have dårlige løbesko kan have konsekvenser i dine ben og fødder, såsom hælspore og skinnebensbetændelse grundet dårlig støddæmning i skoene. Hvis det heller ikke er den rigtige sko i forhold din fodtype, kan det også give andre problemer som ondt i ryggen.

Anskaf det ekstraudstyr, som din krop beder om

Når der er noget, kroppen er utilfreds med, giver den udtryk for det. Ofte er det i form af smerte, og det er derfor vigtigt, at du kan kende forskel på almindelig ømhed, og smerte der indikerer, at noget er galt. Så er det nemlig ikke noget, der bare skal ”løbes væk,” men noget der skal handles på. F.eks. kunne smerte i underbenet være et tegn på for dårlig blodcirkulation, og så er det en god ide at anskaffe dig en kompressionsstrømpe.

Få professionel hjælp, hvis det er gået galt

Hvis problemet er gået ud over grænsen, hvor sportsudstyr kan hjælpe, kan det være nødvendigt med professionel hjælp. Når det er løb, er det ofte en fysioterapeut. Her kan du få nogle ideer til, hvor forskellige lokale terapeuter ligger: