Loebesiden.dk • Vis emne - Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon

Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf johnlocke » man 15 okt, 2018 02:05

Hej Løbesiden! :)

jeg har de sidste 2 måneder løbetrænet i gennemsnit ca. 3 gange om ugen, og kunne godt tænke mig at træne op til et halvmarathon til juni/july, da løb virkelig har fanget min interesse. Jeg er helt nybegynder, og har gennem flere år ikke lavet ret meget konditionstræning = meget dårlig form, og man skal tilbage til teenageårene før jeg løb regelmæssigt, så har startet fra bunden. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at ende med en tid tæt på de 2 timer til et halvmarathon, men en gns. km. tid på 6.00 min/km.

Lidt forudsætninger for jer:
Stor gut, 25 år, 190cm og 113 kg
løb 5km igår på 30min og 35 sek

Hvordan ville i sammensætte træningen ud fra mine forudsætninger, for at få den bedste mulige tid til sommer?
Har i et bestemt løbeprogram I kan anbefale til mig?
Andre råd eller vejledninger?

Tak for jeres svar, når de kommer
johnlocke

Re: Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf Happy Feet » fre 19 okt, 2018 17:47

Hej John

Alt løbe en 1/2 marathon på sub 2 timer, er en rigtig fin målsætning som burde være til at nå på 8 måneder.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke fokusere så meget på et fast træningsprogram her og nu. Der er 3 ting som kan gøre dig til en bedre løber.
Hyppighed, Distance, Tempo. Da du kun har løbet 2 måneder, så ville jeg stadig have fokus på Hyppighed, sørg for at komme afsted 3-4 gange i uge og løb 2-3 korte ture på 5-6 km og så måske en længere tur på 8-10 km i weekenden. Her i starten syntes jeg udelukkende du skal løbe rolige ture. Rolige ture kan f.eks være 45 sekunder langsommere end dit 1/2 marathon pace = så lige omkring 6.45, hvis det er svært for dig at løbe så langsomt, så bare tag kortere skridt :)