Loebesiden.dk • Vis emne - Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon

Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf johnlocke » man 15 okt, 2018 02:05

Hej Løbesiden! :)

jeg har de sidste 2 måneder løbetrænet i gennemsnit ca. 3 gange om ugen, og kunne godt tænke mig at træne op til et halvmarathon til juni/july, da løb virkelig har fanget min interesse. Jeg er helt nybegynder, og har gennem flere år ikke lavet ret meget konditionstræning = meget dårlig form, og man skal tilbage til teenageårene før jeg løb regelmæssigt, så har startet fra bunden. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at ende med en tid tæt på de 2 timer til et halvmarathon, men en gns. km. tid på 6.00 min/km.

Lidt forudsætninger for jer:
Stor gut, 25 år, 190cm og 113 kg
løb 5km igår på 30min og 35 sek

Hvordan ville i sammensætte træningen ud fra mine forudsætninger, for at få den bedste mulige tid til sommer?
Har i et bestemt løbeprogram I kan anbefale til mig?
Andre råd eller vejledninger?

Tak for jeres svar, når de kommer
johnlocke
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 15 okt, 2018 01:45

Re: Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf Happy Feet » fre 19 okt, 2018 17:47

Hej John

Alt løbe en 1/2 marathon på sub 2 timer, er en rigtig fin målsætning som burde være til at nå på 8 måneder.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke fokusere så meget på et fast træningsprogram her og nu. Der er 3 ting som kan gøre dig til en bedre løber.
Hyppighed, Distance, Tempo. Da du kun har løbet 2 måneder, så ville jeg stadig have fokus på Hyppighed, sørg for at komme afsted 3-4 gange i uge og løb 2-3 korte ture på 5-6 km og så måske en længere tur på 8-10 km i weekenden. Her i starten syntes jeg udelukkende du skal løbe rolige ture. Rolige ture kan f.eks være 45 sekunder langsommere end dit 1/2 marathon pace = så lige omkring 6.45, hvis det er svært for dig at løbe så langsomt, så bare tag kortere skridt :)

Efterhånden som du vænner kroppen til at komme igang, med at løbe 3-4 gange i ugen. Vil du langsom komme i bedre form og begynde at løbe længere (Distance) Det vil højst sandsynlig også munde ud i et vægttab, da stort set alle på mit løbehold har tabt sig siden de er startet med at løbe. Hyppighed, Distance og det forventet vægttab vil automatisk gøre dig hurtigere.

Når du kommer til foråret kan du i marts/april, begynde at lægge lidt interval løb ind i et af dine træningspas. Interval skal efter min mening IKKE være "kaste op" tempo.

Hvis planen er at løbe 6.00 min/km på din halvmarathon - ville nogle 500m intervaller i 5:45 være fint. På din ugentlige lange tur som kan du f.eks tage en 12 km tur, hvor du starter ud med at løbe 4 km i 6.30 min/km, 2 km i 6:00 min/km, 1 km i 6.30 min/km, 2 km 5:50 min/km og så lunte hjem i 6:30. Det behøves ikke være præcis som jeg skriver, men bare for at give dig en ide om at løbe nogle længere ture, hvor du vænner kroppen til at løbe i 1/2 marathon pace.

Personlig praktisere jeg selv at dele mine ture op i 3, så skal jeg løbe 1 time, bliver det f.eks 20 min i Marathon pace + 30 sek, 20 min i Marathon pace, 20 min i Marathon pace + 30 sek.

Personlig har jeg haft meget ud af, at følge tråden Langsom løb er svært her på siden, en tråd om Maffetone - som er min fortrukne træningsform.

Held og lykke med projektet og huske at vælge et fedt 1/2 Marathon, flad rute, mange mennesker, det er lidt nemmere at presse sig selv med god opbakning :)

Vh Happy
PR: 5K 18.47 min (April 16) 10K 38.36 min (Maj 2016) halvmaraton 1.25.20 (Nov 16) Marathon 3.03.23 (Maj 2018)
Happy Feet
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 01 okt, 2014 19:32
Geografisk sted: Struer

Re: Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf johnlocke » man 22 okt, 2018 02:33

Tak for dit rigtig gode indlæg Happy! det sætter jeg pris på
.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke fokusere så meget på et fast træningsprogram her og nu. Der er 3 ting som kan gøre dig til en bedre løber.
Hyppighed, Distance, Tempo. Da du kun har løbet 2 måneder, så ville jeg stadig have fokus på Hyppighed, sørg for at komme afsted 3-4 gange i uge og løb 2-3 korte ture på 5-6 km og så måske en længere tur på 8-10 km i weekenden. Her i starten syntes jeg udelukkende du skal løbe rolige ture. Rolige ture kan f.eks være 45 sekunder langsommere end dit 1/2 marathon pace = så lige omkring 6.45, hvis det er svært for dig at løbe så langsomt, så bare tag kortere skridt :)


Det lyder godt, lige pt. løber jeg hver anden dag - som regelt fra 4-5 km, jeg vil prøve at løbe endnu langsommere :) skal dog siges at efter 3km har jeg utrolig svært ved at blive løbende så plejer at tage en lille gåpause, men måske hjælper det med at gøre det i langsommere tempo

Efterhånden som du vænner kroppen til at komme igang, med at løbe 3-4 gange i ugen. Vil du langsom komme i bedre form og begynde at løbe længere (Distance) Det vil højst sandsynlig også munde ud i et vægttab, da stort set alle på mit løbehold har tabt sig siden de er startet med at løbe. Hyppighed, Distance og det forventet vægttab vil automatisk gøre dig hurtigere.

Når du kommer til foråret kan du i marts/april, begynde at lægge lidt interval løb ind i et af dine træningspas. Interval skal efter min mening IKKE være "kaste op" tempo.

Hvis planen er at løbe 6.00 min/km på din halvmarathon - ville nogle 500m intervaller i 5:45 være fint. På din ugentlige lange tur som kan du f.eks tage en 12 km tur, hvor du starter ud med at løbe 4 km i 6.30 min/km, 2 km i 6:00 min/km, 1 km i 6.30 min/km, 2 km 5:50 min/km og så lunte hjem i 6:30. Det behøves ikke være præcis som jeg skriver, men bare for at give dig en ide om at løbe nogle længere ture, hvor du vænner kroppen til at løbe i 1/2 marathon pace.

Det vil jeg prøve længere i forløbet!

Personlig praktisere jeg selv at dele mine ture op i 3, så skal jeg løbe 1 time, bliver det f.eks 20 min i Marathon pace + 30 sek, 20 min i Marathon pace, 20 min i Marathon pace + 30 sek.

Personlig har jeg haft meget ud af, at følge tråden Langsom løb er svært her på siden, en tråd om Maffetone - som er min fortrukne træningsform.


Det vil jeg lige læse lidt om :)

Held og lykke med projektet og huske at vælge et fedt 1/2 Marathon, flad rute, mange mennesker, det er lidt nemmere at presse sig selv med god opbakning :)


Tak for det, der kommer ihvertfald til at være et par tusinde mennesker, så mon ikke det hjælper :)
johnlocke
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 15 okt, 2018 01:45

Re: Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf johnlocke » tors 25 okt, 2018 00:20

tak for rådet happy, løb 6,5km i dag i roligt tempo med gns. fart på 6.30min pr. km, og løb 5,5km i går med samme fart. Det virker rigtig fint at vænne kroppen til lidt flere km uden at blive skadet i processen, har en puls på ca 170 i gns. på turen
johnlocke
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 15 okt, 2018 01:45

Re: Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Indlægaf Happy Feet » fre 26 okt, 2018 19:12

Det lyder da super John. Godt at høre du har tålmodigheden til at forsøge med rolig løb :)
PR: 5K 18.47 min (April 16) 10K 38.36 min (Maj 2016) halvmaraton 1.25.20 (Nov 16) Marathon 3.03.23 (Maj 2018)
Happy Feet
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 01 okt, 2014 19:32
Geografisk sted: Struer


Tilbage til Marathon & halvmaraton

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron