Loebesiden.dk • Vis emne - Nybegynder med ømt knæ

Nybegynder med ømt knæ

Stil spørgsmål og del viden og erfaringer indenfor løbetræning

Nybegynder med ømt knæ

Indlægaf Torben TT » tirs 28 aug, 2018 13:00

Hej alle :)

Jeg er nybegynder i forhold til løb, jeg har løbet lidt, men det er længe siden. Jeg prøver nu at starte op igen men oplever at jeg døjer lidt med mit ene knæ.

Jeg tror det kommer af en gammel skade, men jeg har fået at vide at mit knæ er rask. Jeg tager alligevel mine forbeholds regler i brug, og løber kun i natur med blød bund, men oplever stadigvæk en ømhed i knæet.

Jeg har haft kigget på nogle nye løbesko
https://shopsport.dk/lobesko-trail/8337-salomon-speed-cross-4-herre.html

Men jeg har ingen ide om de overhovedet kan hjælpe? Mine nuværende løbesko er bare sådan lidt standard Nike løbesko. Og jeg oplever lidt at det er stød i knæet fremfor vrid, så tror ikke at et knæbind vil hjælpe...

Kan nye løbesko hjælpe på mit knæ? Eller skal der noget andet til?
Torben TT

Re: Nybegynder med ømt knæ

Indlægaf Troels Y » ons 29 aug, 2018 00:11

Hej,

"lidt ømhed" lyder ikke farligt, men det er altid svært at vide præcis hvad problemet er. Jeg vil derfor ikke begive mig ind på den side af sagen. Mht den sko du nævner har den (i hvert fald i tidligere udgaver) haft en monster drop på 10mm - hvad det betyder er att det er som at løbe ned af en bakke hele tiden, dvs ikke noget der er godt for dine knæ. Jeg ville hellere prøve nogle "zero drop" - de tvinger dig til at lande mere på midtfoden og skåner dermed dine knæ i langt højere grad end de andre højhælede sko... Prøv f ex Altras varianter eller Topo
Troels Y

Indlægaf nørden » ons 29 aug, 2018 09:14

Hvis du er ny som løber og tidligere har haft problemer med knæene, så vil jeg på det kraftigste anbefale dig at styrke benene med noget styrketræning. Du behøver ikke at gå i fitness center for det, men kan klare det hjemme på stuegulvet. Squats og lunges er en god start. Bare begynd med kropsvægt, så kan du evt tilføje lidt vægt senere (håndvægt, kettle bell eller rygsæk med sten).

Jeg tvivler på at du kan løse problemet ved at købe nye sko, men du vil hurtigt kunne købe dig fattig i forsøget.

/Jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf Rasmus96 » fre 31 aug, 2018 15:50

Det er et meget spændende emne og en meget typisk problemstilling.
Jeg plejer selv at anbefale folk at komme lidt væk fra de 10 eller 12mm drop hvis de har problemer med knæene, men 8mm eller måske 4mm er rigeligt. 0mm drop er lidt for skørt, man skal virkelig have en stiv krop hvis man har behov for 0mm for at lande midtfods eller bare relativ fladfod. 8mm drop, fokus på udstrækning og god løbeteknik giver dig det bedste resultat.

Trailsko er relativ hårde ved kroppen, hvis du vil have et par gode sko bør du finde et par rigtig gode og relativt bløde mængetrædningssko. Du bør finde ud af om du overpronere eller er en neutral løber, eller i hvilken grad du overpronoere, altså falder ind af i skridt afviklingen. En løbespecial forretning kan hjælpe dig med dette. Hvis du er neutral kunne en New Balance 880 eller Saucony Triumph være gode muligheder tilsvarende er New Balance 860 eller Saucony Hurricane gode muligheder hvis du pronerer.

Jeg vil helt sikkert give den lokale special løbeforretning et besøg, så finder i sammen den rigtige sko.
Men skoen gør ikke det hele, arbejd med at strække hoften ud, træne din core og google/youtube en god løbestil, så kan du tilnærme dig den bedste og mest skånsomme løbestil for din krop.
Rasmus96

Tilbage til Løbetræning