Loebesiden.dk • Vis emne - energidrik eller geler under halvmarathon

energidrik eller geler under halvmarathon

Stil dine begynderspørgsmål her

energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf MNP86 » søn 08 jul, 2018 13:01

Hej allesammen,

jeg skal løbe mit første halvmarathon til Sept. (CPH half), med kun begrænset løbsfaring. Et eremitageløb er det eneste løb over 10 km som jeg har deltaget i. derfor er jeg ret usikker på hvordan man skal disponere vand og energiindtag under de længere distancer.

Jeg har løbet distances i langsomt tempo (6:10 min/km) og så har jeg testet mit race tempo 5:15 min/km* på 16.5 km og begge gik OK uden energiindtag, men derfor kan det jo godt være at det havde været med mere overskud hvis jeg havde indtaget energi.

Jeg har prøvet at læse lidt omkrig hvor tit og hvor meget den gennemsnitlige løber bør indtage under et halvmarathon, men jeg synes tit det ender med at blive reklamer for en gel eller energidrik.

Hvad har i gode erfaringer med? Jeg tænker på energidrik de første tre forplejningszoner (4.2, 7.8 og 11.7 km ) og så vand de sidste to efter behov.

* efter min sidste 5km test foreslår JD-beregningen her på siden et halvmarathon pace på 4:59 min/km men da det er mit første halvmarathon tænker jeg at jeg hellere må sætte mit pace konservativt og så evt. løbe et negativt split.

EDIT: Jeg har kunne læse mig til at 30-60g kulhydrate i timen er anbefalet af flere, så jeg tænker at tage energidrik ved 4.2 og 11.7 km og så vand ved 7.8 km og evt. også ved de sidste to forplejninger hvis det er varmt.
MNP86
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 22 jun, 2018 20:37

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf anderss74 » man 09 jul, 2018 14:32

Under forudsætning af at dit løbstempo er omkring 5:15 pr. km. og du dermed en sluttid på omkring 1 time og 50 minutter, så løber er du så hurtigt i mål at du ikke burde have opbrugt dine sukker depoter, og derfor som sådan ikke har behov for at indtage energi undervejs. Sådan som jeg har lært det fysologisk.

Jeg vil umiddelbart ikke indtage energi hvis jeg var i dine sko.

De første gange jeg løb halvmarathon indtog jeg ikke energi (gels), sidst jeg løb havde jeg en enkelt gel med da jeg nogle gange synes at det virker lidt opkvikkende - muligvis på grund af koffeinen i den.

Mange synes dog at det indvirker positivt på deres præsentation hvis de indtager en enkelt gel eller to undervejs. S¨du kan overveje at gøre dette.

Andre synes at det indvirker positivt at tage en gel 5 minutter før start - Dette advarers der dog indirekte imod i bogen "elsk at løbe" med Bente Klarlund.

Så kommer vi til indtaget af vand.
Hvis du er fuld hyderet før starten på et halvmarathon, og med den hastighed du løber, og hvis det ikke bliver for varmt, ja så vil jeg mene at du ikke behøver at indtage vand undervejs.

Det kan dog være dejligt lige at få lidt vand i munden undervejs og lige få en mundfuld ned. Normalt når jeg løber vil jeg tage vand en enkelt gang eller to undervejs for lige at få væske i munden, men ligeså meget for at få hældt lidt væske ud over mig for at køle mig.

Hvis det er en varm dag, eller du brugere mere end 2 timer, så vil jeg begynde at drikke undervejs.

Jeg mener at det er totalt overkill at drikke 5 gange undervejs - når jeg tænker på at drikke, så er det 200 ml. af gangen.

Bemærk at min vejledning til dig vil være markant anderledes hvis der var tale om et helt marathon!

Skriv endeligt hvis jeg har fået formuleret mig underligt eller noget der er uklart!.

Mange hilsner.
Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf MNP86 » man 09 jul, 2018 18:28

@anderss74

Mange tak for inputs - det var lige præcis det jeg havde brug for.:). jeg har anskaffet mig en gel som jeg kan prøve på en af mine lange ture, men jeg hælder meget til at løbe uden energiindtag. Dels fordi jeg synes jeg døjer med maven hvis jeg har spist sent og fordi hvis jeg begynder at hælde energi i mig, skal jeg også til at indtage en hel del mere vand. Hvad du beskriver, at man godt kan løbe i en time og 50 min uden energiindtag, stemmer også overens med mine erfaringer. Men da det er mit første lange løb er det rart lige at høre andres erfaringer :)

Med hensyn til vand, så tester jeg det også lidt på nogle af mine lange ture. Jeg plejer ikke at stoppe for at drikke, men følte mig ret dehydreret efter de 16.5 km, så måske et glas eller to på turen kan klares uden mave brokker sig. Det var så også en meget varm dag - sandsynligvis meget varmere end midt september.
MNP86
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 22 jun, 2018 20:37

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf KennetDanielsen.KD » man 16 jul, 2018 06:02

Min erfaring (64 halvmarathon og 8 marathon) siger:
Temperaturen bestemmer, om du skal have væske på dit halvmarathon.

Hvis temperaturen er under 5 grader og over 20 drikker jeg vand på den distance og længere.
Jeg drikker ikke sidst på løbet (det er ikke dér din krop har brug for det), jeg drikker 2 store mundfulde vand på de første 14K..

Ved temperaturer imellem 5 og 20 drikker jeg ikke noget før målgang.

Energi indtager jeg aldrig på en halvmarathon. Hvis du spiser normalt fornuftigt, har du masser af energi i kroppen til at gennemføre et halvmarathon, hvis blot du spiser et spinkelt morgenmåltid ca 3 timer før
KennetDanielsen.KD
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: søn 08 nov, 2015 11:39

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf MNP86 » tirs 17 jul, 2018 15:07

Hej KennetDanielsen.KD

tak for input, jeg er også ved at komme frem til at jeg skal tage et stille og roligt med vand/energi :D

vil overveje et par mundfulde ved de to første vand stationer, og så ellers bare fokusere på at løbe.
MNP86
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 22 jun, 2018 20:37

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf SørenH » ons 08 aug, 2018 14:38

Energidrik er næsten altid en dårlig idé. Pga. af alt det sukker og andre dårlige ting, får du hurtigt energi men "falder" dybere, en halv time efter. Det er bedre med eksempelvis en gel, da det er lidt mere langsomt optageligt og chancen for at ramme "muren" er derfor mindre.

Det er hvert fald ud fra mine erfaringer :)

Håber du kunne bruge det

Venlig hilsen
Søren
SørenH
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 08 mar, 2018 21:50

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf endnu en løber » tors 09 aug, 2018 10:19

Forskellen på energidrik og gel er mængden af vand. Intet andet.
Begge er proppet med sukker - det er hele pointen.
Nogles maver har lettere ved at optage det ene fremfor det andet, hvilket typisk afhænger af om man får den rigtige opløsning, dvs balance mellem sukkermængde og vand.

Jeg er enig i, at temperaturen på dagen er væsentlig, men det er sandsynligt at den vil ligge indenfor "normalen" midt i september i kbh.
Eller synes jeg anderss74 kommer rigtig godt omkring de væsentlige pointer.
PR 5000m: 16:51 / 10km: 34:13 / HMT: 1:18 / MT: 2:38
endnu en løber
 
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 13 jun, 2011 13:46
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf MNP86 » lør 11 aug, 2018 09:38

Hej SørenH og Endnu en løber

Mange tak for jeres input :) - min bekymring ved energidrikkene var at det ikke står specificeret at de er isotoniske, så hvis jeg skulle drikke en energi drik skulle jeg også drikke yderlige vand for at undgå at dehydrere. Derudover tænker jeg også der er grænser for hvor hurtigt man kan optage sukkerstoffer, og geler må immervæk frigive dem langsommere.

En anden fordel ved geler over energidrik må være at man kan teste dem på min træningsture - jeg har kunne læse mig til at der er mange der har fået dårlige oplevelser ved at prøve nye energidrikke/geler på løbsdagen. At tage væske med på træningsture virker ret upraktisk mens det er lettere at have en lille gel med.

Som skrevet ovenfor, besluttede jeg mig for at teste et par geler, og jeg fandt faktisk at GO's isotoniske gel fungerer rigtig godt for mig - den uden koffein. Jeg kan sluge den uden ekstra vand, og jeg synes jeg kan mærke den giver mig lidt mere power på de 16+km hvis jeg tager den omkring 5-6km. Jeg har testet indtagelsen ved mit race pace, og det gik OK selvom jeg nok kan optimere det lidt. Tog det hele i en bid, hvilket ødelagde min vejtrækningsrytme ret meget. Men maven var OK med at få lidt gel ned ved 5-5:13 min/km.

det kan jo sagtens være placebo der giver mig det ekstra på de sidste km, men så længe jeg løber lidt hurtigere er jeg ligeglad med om det kommer fra (marginalt) højere blodsukker eller fra indbildning :mrgreen:

Der er ingen tvivl om at jeg efter CPH half går tilbage til at løbe de lange ture uden gels, så jeg kan få trænet fedtforbrændingen og få mentalt styr på at man uden problemer kan løbe 21.1km uden ekstra energi.
MNP86
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 22 jun, 2018 20:37

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf meloni » lør 11 aug, 2018 16:42

Nu er min teoretiske viden om gels og energidrik begrænset, det indrømmer jeg, men jeg kan ikke se, hvorfor du skulle dehydrere ved at indtage energidrik og ikke ved at indtage gels. Mængden af væske må alt andet lige være større i forbindelse med energidrik. Du kan evt. tjekke Løbecoach Søren Rasmussens facebookside. Der er en lille video om energidrik, gels etc.
45 år, 178 cm, 70 kg. PR: Marathon 3.13.42 (HCA 17), Halvmaraton 1.28.58 (2018), 10 km 40.16 (2018), 5 km 19.02 (2018)
meloni
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 05 okt, 2015 20:34

Re: energidrik eller geler under halvmarathon

Indlægaf anderss74 » lør 11 aug, 2018 21:19

@ MNP86

Energidrikke således som de serveres til løb, der er de normalt blandet op i vand, således at der ikke skal drikkes ekstra vand til - der kan selvfølgeligt være løb hvor de har lavet en for stærk blanding.

Så der skal ikke drikkes vand ved siden af energidrik for at sikre optagelsen af energidrikken.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: søn 22 mar, 2009 00:25

Næste

Tilbage til Begyndere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster

cron