Loebesiden.dk • Vis emne - Kosttilskud, mineraler oa. der afhjælper og forbygger skader

Kosttilskud, mineraler oa. der afhjælper og forbygger skader

Debat om kost og ernæring for løbere

Kosttilskud, mineraler oa. der afhjælper og forbygger skader

Indlægaf løbforsjov » fre 15 jul, 2016 10:39

Jeg er 45 år og har løbet i 4 år, løbet ½ marathon og 10k løb - løber typisk 30-35 k om ugen a 3-4 gange.
de seneste 2 somre inkl. denne har jeg i juni måned fået overbelastnings skade i højre knæ (løberknæ). Jeg undre mig over at jeg ikke kan løbe mere og længere uden overbelastning...? Når andre kan løbe så meget mere. Jeg er 182 cm og vejer 93 kg - (ja det kunne være mindre - derfor løber jeg også ;) ).
Jeg tror ikke nok på at jeg kan træne op til mere end ½ marathon

Er der specielle kosttilskud, mineraler eller lign. der kan forbygge mere end andet?

Havde glædet mig til at bruger en sommerferie og have det sjovt med at løbe. Nu står den på MTB og landevejs cykling i stedet.
løbforsjov

Re: Kosttilskud, mineraler oa. der afhjælper og forbygger skader

Indlægaf djjemo » fre 15 jul, 2016 11:07

Kosttilskud i form a varieret, sund kost er så rigeligt for langt, langt de fleste i øvrigt raske mennesker også for mænd som dig i 45-års alderen. Kosttilskud bruges normalt til kliniske mangler, man kan så at sige ikke fylde depoter mere op med hokuspokuskrukker fra matas.
Årsagen til dine besværligheder med løb kan og er sandsynligvis en anden end mangel på noget man kan tage i et kosttilskud, men få det da undersøgt.

Prøv fx at holde fri fra løb en uge eller to, det kan være at du har en anden type skade end du selv har diagnosticeret, og gå så stille frem igen op til dit nuværende volumen, se hvordan det går og se så efter i helbredet og kosten, gå eventuelt til lægen og få et sundhedstjek og fortæl lidt om dine problemer, det skader ikke.
PR MT: 2:40
djjemo

Geografisk sted: København

Indlægaf anderss74 » fre 15 jul, 2016 13:43

Enig med det som djjemo skriver, desuden tænker jeg gamle sko, og ja lidt for meget vægt som du selv er inde på.

Anders.
PR M 3:05. Mål 2015 at komme tilbage til fordums styrke. Senest 3:15: ved Chp. 2014.
anderss74

Indlægaf Fatboy » fre 15 jul, 2016 14:23

Enig i de andre kommentarer og vil tilføje, at den største årsag jeg ser til skader hos "nye løbere" er, at man løber sine træningsture ved alt for høje intensiteter hvilket:
1. træner de forkerte muskelgrupper
2. slider på kroppen (man kan lettere slippe afsted med højintensiv træning ved cykling fx)
3. fremprovokerer en sløset løbestil hvor man typisk tror, man tager lange skridt ved at føre benene for langt foran kroppens tyngdepunkt, lander på hælen i en uhensigtsmæssig position hvilket ødelægger knæene.

Mit bedste råd er at tage den helt med ro på dine løbeture og løbe i et behageligt snakketempo. En pulsmåler vil være guld værd!

Er sikker på, at du ved den rette træning og justering af løbeteknikken kan komme til at løbe rigtig mange km på sigt ;)
Profil: 37 år - 190 cm - 77 kg.
PR: ½-marathon: 1:23:25 (2016). Marathon: 2:58:47 (2016)
Følg mig på min blog: http://loebbloggen.blogspot.dk/
Fatboy

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf nørden » fre 15 jul, 2016 17:55

Det er måske værd at overveje at styrke benene med lidt styrketræning og dermed forebygge problemer med knæene. Det behøver ikke at være særlig avanceret, bare nogle squats og lunges. Til at begynde med er det sikkert fint med kropsvægten alene, senere kunne du tilføje vægt i form af håndvægte eller en kettlebell.

/Jesper
PR: 10km : 39.58 (juni 2010) / ½M : 1.29.20 (april 2012) / M : 3.11.16 (oktober 2012)
http://www.endomondo.com/workouts/user/199594
Brugeravatar
nørden

Geografisk sted: Allerød

Indlægaf SørenH » ons 08 aug, 2018 14:34

Sådan en overbelastning kan være svær at komme af med. Det er super godt du er i gang med at cykle i stedet, da det burde hjælpe med at styrke knæet igen. Det optimale ville nok være at løbe det antal kilometer du kan, måske 5 km, for derefter at optrappe. Hvis du gerne vil have en lignende effekt, er crosstrainere faktisk et godt alternativ, da det ikke er lige så hårdt for knæet. Jeg har en korsbåndsskade og blev overbevist om at en crosstrainer var det optimale - endte på den her side: https://suplab.dk/crosstrainer/ hvor de gav mig en masse god viden.

Fra hvad jeg ved af, er det ikke noget "vidunder" kosttilskud som kan fikse knæet. Der er forskellige der hjælper lidt på det og kommer det i forkøbet. Ud fra hvad jeg har læst om det, skulle fiskeolie og vitaminer være med til at forebygge. Eventuelt se https://www.billigekosttilskud.dk/vitaminer/, der står lidt om de forskellige vitaminer, så du kan se hvilket der hjælper dig bedst :) Jeg bruger selv multivitamin, da det har lidt af det hele.

Håber du kunne bruge min hjælp.

Vh
Søren
SørenH

Tilbage til Kost & Ernæring