Loebesiden.dk • Vis emne - Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning

Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Indlægaf HDN » tirs 17 maj, 2016 17:27

Jeg har været uforsigtig med træningen (lidt for ivrig, ignoreret symptomer) og har nu fået et løberknæ. Det er 8 dage siden jeg sidst løb, men jeg kan stadig mærke irritation på ydersiden af mit knæ. Indtil videre har jeg ikke gjort andet end at smøre med Voltaren de sidste 4-5 dage.

Jeg har søgt en masse på nettet, der er tydeligvis mange forskellige meninger om hvordan man skal gribe genoptræningen an. Jeg har et par spørgsmål som jeg ikke synes jeg kan finde direkte svar på i de artikler jeg har læst:

1) Angående udstrækning og massage (foam roller):
Er det noget jeg kan gøre nu, mens jeg mærker irritationen i knæet, eller skal jeg vente til irritationen/inflamationen har fortaget sig?

2) Mange har haft success med Kinesio tape eller knæbind:
Vil et knæbind eller et tapet knæ ikke bare presse senen på ydersiden af knæet endnu hårdere ind mod knæet og derved skabe endnu mere friktion og dermed forværre situationen?

Jeg håber der er nogle der vil dele viden/erfaringer med ovenstående.

/Henrik
HDN
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 17 maj, 2016 16:56

Re: Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Indlægaf BrylleRunnerss » ons 18 maj, 2016 07:59

Jeg foamrollede mit løberknæ, mens der stadig var betændelse/irritation i senen. Det gjorde pænt naller, men til gengæld hjalp det jo rimeligt hurtigt i selskab med nedsat træningsmængde - og intensitet.
PB: 5k: 18.24 (maj 15), 10k: 39.05 (marts 15), HM: 1:26:40 (juni 16) M: 2:58:09 (april 16)
BrylleRunnerss
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 15 dec, 2014 21:31

Re: Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Indlægaf Daj72 » ons 18 maj, 2016 10:35

BrylleRunnerss skrev:Jeg foamrollede mit løberknæ, mens der stadig var betændelse/irritation i senen. Det gjorde pænt naller, men til gengæld hjalp det jo rimeligt hurtigt i selskab med nedsat træningsmængde - og intensitet.


Vil det sige du stadig løb mens du havde inflammation, og "Løberknæ" ??
Og evt. hvor meget/langt ?
Daj72
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre 22 apr, 2016 19:13

Re: Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Indlægaf BrylleRunnerss » ons 18 maj, 2016 11:54

Ja, jeg fortsatte med at løbe, men gik fra 70-80k pr uge til 25k ca. Jeg kunne løbe 5-6k, inden det gjorde ondt og så stoppede jeg. Gradvist kunne jeg så øge turene med ca. 10% pr gang og i løbet af 4 uger var jeg tilbage til normal mængde og kunne også løbe marathon 6 uger efter diagnosen.
PB: 5k: 18.24 (maj 15), 10k: 39.05 (marts 15), HM: 1:26:40 (juni 16) M: 2:58:09 (april 16)
BrylleRunnerss
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 15 dec, 2014 21:31

Re: Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Indlægaf Boman21 » ons 14 sep, 2016 14:33

Hej Henrik
Er du kommet dig over dit løberknæ? Og hvad ende du med at gøre?
Jeg skriver, fordi jeg lige har skrevet en artikel om løberknæ, hvor jeg har samlet alt hvad jeg kunne finde på nettet om det, da jeg gerne vil gøre det så let som muligt for folk at finde den rette information, så de hurtigt kan komme ud og løbe igen. Du kan læse artiklen her: https://bookanaut.com/dk/loeberknae/
Sig til hvis jeg har overset noget:-)
Boman21
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 06 maj, 2016 17:41
Geografisk sted: København

Re: Genoptræning af løberknæ - ubesvarede spørgsmål

Indlægaf HDN » søn 24 jun, 2018 14:24

Jeg kommer ikke her på siden så ofte (2 år siden sidst) men jeg vil for en god ordens skyld følge op på mit indlæg - det er måske andre der er i den situation jeg var i for 2 år siden, og har fundet frem til dette indlæg via en søgemaskine.

Jeg kom over mit løberknæ og løb en halvmarathon uden de store symptomer 1 måned senere.

Kinesio-tape virkede ikke rigtigt for mig. Jeg var forbi en massør som forklarede mig at hele idéen med tapen var at den skulle "løfte" huden og dermed ikke lægge så meget pres på senen. Men rent praktisk faldt tapen af når jeg begyndte at svede og jeg synes ikke jeg kunne mærke den store forskel alligevel.

Derimod tror jeg at foam-rolleren spillede en rigtig stor rolle, kombineret med strækøvelser - specialt af den lange sene der går fra hoften/ballen. Jeg var også forbi en massør en enkelt gang.

Træningsmæssigt løb jeg nogle korte ture (5-8 km) et par gange om ugen, hvilket var ca. 50% reduktion af distance og frekvens. Jeg kom is på knæet efter hver løbetur - også selv om jeg ikke kunne mærke noget.

Weekenden inden mit halvmarathon løb jeg en 13 km "bære eller briste" tur uden de store symptomer, så jeg besluttede at løbe halvmarathon den efterfølgende weekend, hvilket forløb med minimale gener fra knæet.

I de efterfølgende år har har jeg gået langsomt frem i de perioder jeg vil øge træningsmængden og været ekstra omhyggelig med strækøvelser hvis mit knæ gør det mindste ondt. Jeg foam-roller også lidt forebyggende af og til. Men knæet har det fint, om end det er mit svage punkt, og der jeg altid først får ondt når jeg overtræner.

@Boman21: Dejlig overskuelig og fyldestgørende side du har fået skabt. Topkarakter herfra.
HDN
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 17 maj, 2016 16:56


Tilbage til Skader & genoptræning

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron