Hænger det sammen

Spørg fysioterapeut Per Øllgaard om skader og smerter i forbindelse med løb.
Post Reply
Ajk

Hænger det sammen

Post by Ajk » Thu 07 Apr, 2016 20:18

Hej Per

Jeg har et mere overordnet spørgsmål, som jeg godt er klar over kan være svært at svare på, når du ikke kender hele historien.
Jeg løber ca tre gange om ugen og har i den sidste tid fulgt og løbet et halv Marathon program. Nu er jeg gået i gang med programmet til en hel.
Jeg har altid dyrket meget sport, løb var først egentlig et supplement til min sport, men grundet en arbejdsskade løber jeg kun nu. Jeg har både golf- og tennisalbue i begge arme Værst i den højre. Det betyder jeg desværre kun arbejder 9 timer om ugen. Der er en del følge symptomer i skulder/nakke/hænder der sover som der jo normalt er og løb tager også sin del af en dags energi af hvad jeg orker. Det hele er jo en prioritering. Jeg er dagligt smertedækket af medicin.
Nu er det jeg til tider oplever en meget svingende præstation i forbindelse med løb. Normalt kan jeg løbe lange distancer som det kræves i et Marathon program, men så pludselig kan jeg opleve selv fem km kan blive en pinsel - en distance jeg næsten ikke kan overkomme.
Har det mon noget at gøre med min almindelige dagsform i kroppen eller hvad kan det skyldes og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det, da det jo selvsagt ødelægger tidsplanen.

Mvh Anne

TueP

Re: Hænger det sammen

Post by TueP » Mon 11 Apr, 2016 09:24

Uden på nogen måde at være ekspert, jeg er jo bare en endnu en løber, så vil jeg gætte på, at det du oplever er en kombination af flere ting. Nu ved jeg ingenting om dit generelle træningsniveau, ugemængde og form. Et gæt er at du løber dine pas uden variation nok. En klassisk fejl er at løbe for hurtigt uden nogensinde at løbe rigtigt hurtigt. Det betyder, at du ikke løber dine rolige pas langsomt nok, og at du heller ikke løber dine hurtige pas hurtigt nok. Derudover vil jeg kigge på generelt stressniveau og søvn. Er der noget der stresser dit system, (det tyder det jo på med medicinering osv) eller får du ikke ordentlig, sammenhængende søvn til restitutionen.

Mvh
Tue
Mand 43 år, 190cm, 79kg, løbsvægt 77kg. Maxpuls 197, hvilepuls 45.

2017: Telemarks Tøffaste 50 miles til september
2017: Hammer Trail 50k 6. plads i 6t41min
2017: VUMB 100+ udgik grundet sygdom efter første dag 57km

Ajk

Post by Ajk » Tue 12 Apr, 2016 20:05

TueP wrote:Uden på nogen måde at være ekspert, jeg er jo bare en endnu en løber, så vil jeg gætte på, at det du oplever er en kombination af flere ting. Nu ved jeg ingenting om dit generelle træningsniveau, ugemængde og form. Et gæt er at du løber dine pas uden variation nok. En klassisk fejl er at løbe for hurtigt uden nogensinde at løbe rigtigt hurtigt. Det betyder, at du ikke løber dine rolige pas langsomt nok, og at du heller ikke løber dine hurtige pas hurtigt nok. Derudover vil jeg kigge på generelt stressniveau og søvn. Er der noget der stresser dit system, (det tyder det jo på med medicinering osv) eller får du ikke ordentlig, sammenhængende søvn til restitutionen.

Mvh
Tue

Hej Tue

Jeg vil gerne sige TUSINDE TAK fordi du har taget dig tid til at svare på mit indlæg.
Den nemmeste del at svare på er mit stresniveau og søvn, det er nok ikke helt optimalt, da jeg har to små børn på tre et halvt og halvandet år.
Med hensyn til løb, så løber jeg efter et løbeprogram fra rekordjagt, hvor der er tre forskellige løbepas. "det hurtige" løb skal ligge mellem 5:20 - 5:30 og det "langsomme" og lange løb skal ligge mellem 5:45 - 6:00. Jeg prøver at holde mig indenfor de givne rammer så godt jeg kan og det lykkes ok, taget mod- og med vind i betragtning. Jeg bor på landet og alle mine løbeture er på landevejene godt med vind :)
Jeg ved ikke meget om løb, og jeg ved ikke om jeg løber for langsomt/hurtigt, men udfra det du skriver og andre løbeprogrammer jeg har fulgt tidligere - men til kortere distancer, så lyder det meget plausibelt, det du skriver.

mvh Anne

TueP

Post by TueP » Thu 14 Apr, 2016 16:31

Hej Anne,

No problem, jeg er gennemsyret løbenørd, så jeg interesserer mig for alle mulige aspekter af løb ;)
Som jeg nævnte, er jeg jo ikke ekspert på nogen måde, men jeg deler gerne ud af erfaring. Det var iøvrigt først efter mit svar, at jeg så du havde spurgt Per Øllgaard. Hvis du skal have et svar fra Per skal du skrive i denne tråd ;)

http://www.loebesiden.dk/forum/viewtopic.php?t=8511
Mand 43 år, 190cm, 79kg, løbsvægt 77kg. Maxpuls 197, hvilepuls 45.

2017: Telemarks Tøffaste 50 miles til september
2017: Hammer Trail 50k 6. plads i 6t41min
2017: VUMB 100+ udgik grundet sygdom efter første dag 57km

Post Reply