Ondt i knæ

Spørg fysioterapeut Per Øllgaard om skader og smerter i forbindelse med løb.
Post Reply
Vibeke1612

Ondt i knæ

Post by Vibeke1612 » Sun 27 Mar, 2016 20:59

Hej!

Jeg er en aktiv ung kvinde på 22 år. Sidst i oktober løb jeg mit først crossløb; efter 5 km ved normal hastighed begyndte mit knæ at gøre ondt. Dette er første gang, jeg nogensinde har oplevet det - dog har mit knæ altid knækket og det har af og til været ubehageligt.
Mit højre knæ gjorde ondt lateralt, så vi konkluderede at det var løberknæ og behandlede det med varme, massage og korte langsomme løbeture. Det blev bedre, men så løb jeg (for) hurtigt til nytårsløbet og det blev værre igen. Dog med den forskel at denne gang gør det knap så ondt lateralt, men derimod lige over og lige under patella. Det er en mere jagende smerte, der kommer, når jeg har været for aktiv (Jeg kan godt cykle 10 km og svømme 1,3 km uden smerter). Jeg har nu holdt en lang pause med at løbe, da jeg troede det var overanstrengelse, men det er ikke væk...

Har du nogle gode råd til, hvordan jeg kan hjælpe det til at blive bedre?

Mange hilsner Vibeke

alex3010j

Re: Ondt i knæ

Post by alex3010j » Mon 28 Mar, 2016 21:43

Jeg synes at det er svært at svare på, for mit umiddelbare bud er at du skal stoppe med at løbe som træningsform, når det bliver med ved at gøre ondt!

Per Øllgaard

Post by Per Øllgaard » Wed 30 Mar, 2016 16:44

Hej Vibeke

Jeg vil anbefale dig at få dit knæ undersøgt af en fysioterapeut, der kan vurdere årsagen til problemerne i dit knæ. Det er ofte svært at læse sig frem til en løsning på nettet, da knæskader har meget forskellige karakterer.
Men sandsynligvis er der et stabilitetsproblem i knæet som kan rettes ved træning og korrektion.
Det er mindre sandsynligt at der er et problem inde i knæet (menisk, korsbånd eller ledbrusk)
Med venlig hilsen

Fysioterapeut
Per Øllgaard
Fysioterapeutisk specialklinik for løbere
Preislers Plads 14
8800 Viborg
tlf: 24606766
http://www.perollgaard.dk
perollgaard@live.dk
http://www.facebook.com/perollgaard

Vibeke1612

Post by Vibeke1612 » Wed 30 Mar, 2016 18:21

Tak for hjælpen! Det var også min plan, skulle bare være sikker på, at der ikke lige var et eller andet nemt trick ;)

Post Reply