Må jeg løbe selv om jeg stadig har ondt

Spørg fysioterapeut Per Øllgaard om skader og smerter i forbindelse med løb.
Post Reply
Phi

Må jeg løbe selv om jeg stadig har ondt

Post by Phi » Sun 16 Aug, 2015 12:15

Hej Per
Jeg er blevet anbefalet at stille mit spørgsmå til dig. Har en tråd i "Nybegynder" emne " ondt i lårene".
Jeg havde en dag inden løb lavet 50 squat hvad jeg normalt ikke gør :oops: så løb jeg ca 4 km hvor der var en meget let stigning.
Jeg har løbet i 10 uger. Ca 2-3 gange om ugen mellem 2,5-4,5 km.
Efter en del smerter i lår der har flyttet sig rundt, tænker jeg på at løbe en lille tur idag i luntetempo og sørge for at varme godt op inden. Dog har jeg stadig lidt ondt og nu er det flyttet til indersiden af lårene.
Synes desværre ikke jeg kan genkende de her symptomer fra andre indlæg hvor langt de fleste har ondt i skinneben eller knæ.
Vil det være dumt at løbe nu, når jeg stadig mærker det!? Eller skal jeg vente til det er helt ok igen.
Jeg cykler stadig 15-25 km dagligt uden problemer- men mærker det når jeg går.

Per Øllgaard

Re: Må jeg løbe selv om jeg stadig har ondt

Post by Per Øllgaard » Tue 18 Aug, 2015 08:55

Hej Phi

De uvant mange squats har nok været årsagen til dine overbelastede lår. Du må gerne løbe på ømme muskler, men ømheden skal fortage sig fra gang til gang. Hvis du oplever forværring skal du ikke løbe, men derimod cykle og arbejde intensivt med stræk.
Lårmusklen og inderlårene arbejder særligt i landingsfasen, hvor stødpåvirkningen er stor. Derfor kan musklerne restituere mere optimalt, hvis du træner cykling eller anden træning, hvor blodgennemstrømningen er høj, men hvor musklerne ikke stødes.
Og så kan du efter ca. en uge forsigtigt prøve med løb igen.
Med venlig hilsen

Fysioterapeut
Per Øllgaard
Fysioterapeutisk specialklinik for løbere
Preislers Plads 14
8800 Viborg
tlf: 24606766
http://www.perollgaard.dk
perollgaard@live.dk
http://www.facebook.com/perollgaard

Phi

Re: Må jeg løbe selv om jeg stadig har ondt

Post by Phi » Tue 18 Aug, 2015 23:28

Mange tak for svar :D
Nu efter 9 løbefrie dage hopper jeg i løbeskoene i morgen og løber en lille tur i roligt tempo. Jeg har nærmest ikke ondt mere - kun lidt stivhed i benene. Har til gengæld cyklet meget uden problemer.
Er noget overrasket over så mange skader løbere kan erhverve sig (efter at have læst mange indlæg) håber der løber lige så mange rundt uden skader :shock:

Post Reply