Har jeg en fiberskade

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
Post Reply
schade

Har jeg en fiberskade

Post by schade » Thu 18 Apr, 2019 17:56

Hejsa,

Jeg er ikke en erfaren løber men har dog dyrket en del sport. Jeg har problemer med min ene læg, og vil høre om nogen herinden kender til problemet. Jeg er nemlig i tvivl om det er en fibersprængning, når jeg læser om det på nettet er det langt fra alt passer i forhold til fibersprængning.

Lad mig kort ridse mit seneste træningsforløb op:

Jeg har, for at passe på, løbet 2-3 km om ugen på træningsbånd (som opvarmning til styrketræning) i 2-3 måneder. Jeg løber langsomt - uden problemer.

Jeg er så småt begyndt at løbe udenfor og har i de seneste uger været oppe på 6-7 km. Igen løber jeg langsomt, men kan godt mærke at læggen bliver øm og stram. Dog ingen men dagen efter.

I går skete så det der desværre er sket for mange gange. Efter en 5 km bliver min lægmuskel hård over en 40-50 skridt. Den bliver til sidst så hård, at jeg ikke kan løbe mere. Det gør ikke ondt, men føles mest som om der er en sten/knude i musklen. Senere samme dag kan jeg mærke den lidt, dagen efter kan jeg ane den og efter et par dage kan jeg ikke mærke den mere. Nogen gange har jeg været så heldig at jeg kan begynde at løbe igen (løbebånd) efter få dage andre gange har jeg måtte vente et par uger.

Hvad er det mon jeg har og hvad kan jeg gøre ved det? Jeg synes jeg gør det hele lamgsomt og forsigtigt, men måske ikke forsigtigt nok? Er det en fibersprængning? Er det de forkerte sko? Hvordan vil I anbefale jeg går videre med problemet - skal jeg gå til en fys?

Venligst,
René

byronbit

Har jeg en fiberskade

Post by byronbit » Sat 18 May, 2019 23:55

Jeg tror jeg kan skrive under pГҐ det meste du ramser opp. Men du mГҐ nok igjennom utredning og ekskludere eventuelle andre problemer. Har du noen planer om det?

Post Reply