Løb giver ondt i bihulerne/hals

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
Haller

Løb giver ondt i bihulerne/hals

Post by Haller » Thu 10 May, 2012 09:18

Jeg har en lidt usædvanlig problemstilling herhjemme, som jeg ikke har kunnet finde noget på (ej heller hørt om):

MIn samlever prøver i perioder at komme igang med at løbe - Men får efter nogle uger ondt i halsen og bihulerne - Nærmest influenzaagtigt i perioder, hvilket naturligvis dræber en del af lysten til videre træning - Nu har hun efterhånden gjort forsøget nogle gange de seneste år, men resultatet er det samme hver gang - Nu er den gal igen efter 4 ugers forløb ?

Jeg har luret lidt på forskellige muligheder som f.eks. en kronisk hvilende bihulebetændelse, der bliver provokeret ved løb og andre sjove varianter - Men jeg er lidt på bar bund ????

Er der nogen herinde, der er bekendt med noget, der minder herom ?
Veni, Vidi, Curro .... 2017 med fokus på 50, 75 og 100 miles i bjergene - Damn.. Det bliver hyggeligt :-)

Casper

Re: Løb giver ondt i bihulerne/hals

Post by Casper » Thu 10 May, 2012 09:39

@Haller

Nu er du jo en erfaren og videnende herre, men jeg vover alligevel at spørge om hun starter samme tidspunkt på året hver gang?

/Casper
Mål: 5km 17.59; 10km 35.59; mt sub 2.47
PR: 5km 18.13 (jun 13); 10.000m: 37.01 (okt 14); 10km: 37.13 (apr 2014); 15km 56.34 (feb '14) HM 1.19.08 (marts '14); M 2.47.02 (maj 2014)

tmeldgaard

Post by tmeldgaard » Thu 10 May, 2012 09:52

Jeg plejer at døje med bihulerne hvert forår, men har i dette forår kureret det med Urte-pensil og saltvandsskylninger. Man kan få noget apparatur til at skylle snuden med, men jeg lærte mig at dyppe næsen i en tallerken med en mild saltvandsopløsning og så 'drikke' et par slurke.

Ved godt at det lyder klamt, men det har altså gjort at jeg for første gang i 4-5 år ikke har været stoppet i bihulerne.

Det er svært at skille virkningen af Urte-pensilen fra saltvandet, da jeg har taget begge dele samtidig.

mvh Torben
"Heading for, "Thy Trail maraton", "Fyr til Fyr", og "Thy Ultra 50 miles"
http://modbarefusser.blogspot.com/
http://www.endomondo.com/profile/2803768

Haller

Post by Haller » Thu 10 May, 2012 10:43

Casper wrote:@Haller
Nu er du jo en erfaren og videnende herre, men jeg vover alligevel at spørge om hun starter samme tidspunkt på året hver gang?
/Casper
Nej, det er netop med til at gøre det så frustrerende ! Der er prøvet med stort set alle årstider uden at det har gjort en forskel - Så jeg (vi) er helt blank m.h.t. årsag ???

Lidt ærgerligt, for hun ville gerne med til HCA ½mt for kvinder og jeg har lovet at løbe med i skørt og lang paryk, hvis hun blev klar - (forudsat jeg ikke blev bortvist :D )
Veni, Vidi, Curro .... 2017 med fokus på 50, 75 og 100 miles i bjergene - Damn.. Det bliver hyggeligt :-)

nicaragua

Post by nicaragua » Thu 10 May, 2012 12:01

Mystisk... Hvad sker der, hvis hun fortsætter træningen (eller genoptager den efter et par sygedage)? Fortsætter symptomerne så? Er det kun lige mens hun løber, at det gør ondt, eller kan smerterne også provokeres, når hun trykker på pande- og kindben og læner sig fremover? Får hun også symptomerne af og til, selvom hun ikke træner? Er der feber, hoste, nysen etc.?
Lige pt. er det selvfølgelig nærliggende at mistænke en bihulebetændelse pga. pollenallergi, men det skulle jo ikke medføre ondt i halsen.
Kvinde, 170 cm, 60 kg, 34 år.
PR: 5000 m: 19.28.30 (2011), 5 km: 19.07 (2012), 10 km: 39.48 (2012), HM: 1.29.15 (2012), Marathon: 3.18.40 (2011)

Luke 5:6

Post by Luke 5:6 » Thu 10 May, 2012 12:11

Nu skriver du ikke meget om udgangspunktet.
Men hvis hun forsøger at gå/løbe fra 0 til ½mt kunne det være, at kroppen bliver stresset, når hun starter op, med svækket immunforsvar til følge?

Jeg har selv døjet meget med bihulerne, hvor det blev ved med at komme igen og igen.
For mig var løsningen at pudse næse langt oftere, end jeg tidligere havde gjort (banalt men effektivt).
Derudover tager jeg Sinupret piller, når jeg føler at der er noget på vej.

Haller

Post by Haller » Thu 10 May, 2012 12:38

nicaragua wrote:Mystisk... Hvad sker der, hvis hun fortsætter træningen (eller genoptager den efter et par sygedage)? Fortsætter symptomerne så? Er det kun lige mens hun løber, at det gør ondt, eller kan smerterne også provokeres, når hun trykker på pande- og kindben og læner sig fremover? Får hun også symptomerne af og til, selvom hun ikke træner? Er der feber, hoste, nysen etc.?
Lige pt. er det selvfølgelig nærliggende at mistænke en bihulebetændelse pga. pollenallergi, men det skulle jo ikke medføre ondt i halsen.
Det eskalerer indtil punktet, hvor hun opgiver - Det er ikke mens hun løber, men en generel tilstand, der forværres løbende i takt med træningen. Ond i halsen skal måske også omskrives til hævet og øm i svælget. Det kan også provokeres ved tryk bemeldte steder / stort set alle indikationer går i retning af bihulebetændelse hver gang - Og det kan jeg ikke greje !

Der er ikke nogen indikationer i retning af pollenallergi - forløbet er også ensartet uanset årstid
- Ingen hosten, nysen o.s.v.

Men kan en bihulebetændelse ligge latent og bryde ud i f.eks. denne sammenhæng ???

Haller

Post by Haller » Thu 10 May, 2012 12:42

Luke 5:6 wrote:Nu skriver du ikke meget om udgangspunktet.
Men hvis hun forsøger at gå/løbe fra 0 til ½mt kunne det være, at kroppen bliver stresset, når hun starter op, med svækket immunforsvar til følge?

Jeg har selv døjet meget med bihulerne, hvor det blev ved med at komme igen og igen.
For mig var løsningen at pudse næse langt oftere, end jeg tidligere havde gjort (banalt men effektivt).
Derudover tager jeg Sinupret piller, når jeg føler at der er noget på vej.
Udgangspunktet er meget stille og rolig gang/løb 3/4 km. de første uger - Kaster man for stort net ud, så fanger man mange skader...

Hun har før løbet ½ marathon (nåede lige slutningen af program inden hun opgav igen) og er helt normalvægtig m.m.

Den med Sinupret vil jeg lige give videre til test :D

nicaragua

Post by nicaragua » Thu 10 May, 2012 13:42

Teoretisk set kunne man måske godt have nogle bakterier liggende i bihulerne, som blussede op og gav infektion engang imellem. Jeg tror dog mere, at problemet er hævelse af slimhinderne med følgende aflukning af afløbet fra bihulerne (som jo også er det, der giver problemerne ved bihulebetændelse, som i langt de fleste tilfælde kureres bedre med alm. næsespray til forkølelse end med antibiotika). Der er også beskrevet tilfælde af nældefeber (som kunne give hævede slimhinder), som kan provokeres af fysisk udfoldelse, men det plejer at være mere akut og forsvinde hurtigt igen, når aktiviteten standses. Hvis hun lige nu går rundt med problemerne og måske også generel sygdomsfølelse, synes jeg måske det kunne være en ide at smutte en tur til lægen for at få afklaret, om det er nældefeber eller infektion (eller måske noget helt tredje). Hvis det ikke er infektion, kan man jo forsøge med diverse antihistaminer, næsesprays mv. Det lyder da i hvert fald træls!
Kvinde, 170 cm, 60 kg, 34 år.
PR: 5000 m: 19.28.30 (2011), 5 km: 19.07 (2012), 10 km: 39.48 (2012), HM: 1.29.15 (2012), Marathon: 3.18.40 (2011)

Haller

Post by Haller » Thu 10 May, 2012 14:46

@nicaragua

Jeg vil give opfordringen videre - Da hun netop er sygemeldt i dag på 5 uge af træningsopstart, så er der rig lejlighed til at observere nærmere på fænomenet :?

Tak for informativt indlæg !

@torben m.fl.

Forslag ligeledes videregivet

Post Reply