Skinnebensbetændelse

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
SeanConnery
Skinnebensbetændelse

Post by SeanConnery » Sat 09 Apr, 2011 21:50

Hej alle

Jeg har i løbet af 2011 trænet intensivt frem imod Copenhagen Marathon den 22. maj. De sidste par træningspas har jeg oplevet smerte i skinnebenet der forplanter sig til den nederste del af knæet.
Jeg har konstateret at det er skinnebensbetændelse og har derfor aflastet min krop de sidste to uger, ved overhovedet ikke at løbe.

Nu er der imidlertid kun ca. halvanden måned til marathon og jeg har det rigtig skidt med ikke at holde formen ved lige. For jeg vil være helt klar, før jeg igen starter træningen op.

Mit spørgsmål er, om jeg vil kunne styrketræne via de tunge øvelser som squat, dødløft, lunges mv. uden at gøre skaden værre. Jeg har i forvejen tænkt mig at starte cykling op i det små, for at holde formen lidt ved lige.

Har I i øvrigt andre råd der vil kunne hjælpe mig i denne ærgerlige situation?

Haller

Re: Skinnebensbetændelse

Post by Haller » Sat 09 Apr, 2011 22:13

Hej, (kort version)

Skal du træne alternativt, så skal du fokusere på kredsløbstræning: Spinning, cross-trainer m.m. - Hold dig fra squats m.m., der ikke hjælper spor på formen - Skal du løbe i bjerge eller satser på de helt korte distancer, så er de relevante
Veni, Vidi, Curro .... 2017 med fokus på 50, 75 og 100 miles i bjergene - Damn.. Det bliver hyggeligt :-)

J.R.

Post by J.R. » Sun 10 Apr, 2011 08:44

På Sportnetdoc.dk kan du finde en række øvelser og anbefalinger - og hjælp til at sikre, at diagnosen er korrekt.

Jens
M/55/189/83 - 5km/10km/½M

fraut

Post by fraut » Sun 10 Apr, 2011 10:29

Prøv at se den lille video på denne side:
http://www.lobnu.dk/skader/saadan-fixer ... etaendelse" onclick="window.open(this.href);return false;

Folmand

Post by Folmand » Sun 21 Aug, 2011 12:06

Nu vil jeg ikke starte en ny tråd om skinnebensbetændelse, da jeg kan se, der er et væld af tråde om emnet. MEN - jeg har været på sportnetdoc og har prøvet et væld af metoder. Udstrækning, kulde, varme, pauser osv osv.

Siden December har jeg smidt 12 kg i et forsøg på at blive lettere og se om det kan hjælpe på min skinnebensbetændelse.

PT har jeg intet, men frygter meget at når jeg lægger ud med træning igen, at så kommer det. Det er KUN højre skinneben og fra anklen og 25-30 cm op på ydersiden. Nogen der har nogen utraditionelle råd, da jeg er villig til at prøve at være lidt alternativ, for at komme det til livs.

vh J
Ud over at løbe og styrketræne så producerer jeg hjemmesider i min fritid. Tjek fx min blog http://www.kosttilskud.dk

Mette N

Post by Mette N » Sun 21 Aug, 2011 14:42

Jeg træner også til Berlin marathon og fik ømhed i skinnebenet. Det startede sidst torsdag, fredag talte jeg med en læge som anbefalede en kur med IbuTop crem (iprenprodukt) Hun mente ikke jeg skulle tage en Ipren pille kur som nogen bruger, da det lige var startet. Jeg blot skulle påvirke området med at smøre det godt ind 4 gange om dagen i 1 uge. Hun sagde at det var vigtig at blive ved men en konstant påvirkning for at få inflamatinonen væk.

Jeg holdt samtidig løbefri torsdag, fredag og lørdag og den lane tur søndag blev skiftet ud med en kort rolig tur på 6 km. Og nu er det 7-9-13 helt væk igen. I dag løb jeg 22 km. uden at mærke noget til skinnebenet.

Hilsen

Mette
Mål: 5K < 22. 10K < 47. 1/2 MT < 1.45. MT< 3.45
PR: 5K 22.30 (2011). 10K 47.26 (2012). 1/2 MT 1.47 (2013). MT 3.51.37 (2011)
6 timer 61,625 km. (2012)

Folmand

Post by Folmand » Tue 23 Aug, 2011 12:43

Kunne godt være man skulle prøve med NSAID som gel/creme og se om det hjælper. Har egentlig bare altid fået af vide at det er en dårlig ide at indtage per oral pga mavekomplikationer. Synes det virker lidt utroværdigt dog, at man kan smøre det på huden, og at det skulle have en signifikant effekt ad den vej.
Ud over at løbe og styrketræne så producerer jeg hjemmesider i min fritid. Tjek fx min blog http://www.kosttilskud.dk

joerfe

Post by joerfe » Tue 23 Aug, 2011 14:30

Folmand wrote:Nu vil jeg ikke starte en ny tråd om skinnebensbetændelse, da jeg kan se, der er et væld af tråde om emnet. MEN - jeg har været på sportnetdoc og har prøvet et væld af metoder. Udstrækning, kulde, varme, pauser osv osv.

Siden December har jeg smidt 12 kg i et forsøg på at blive lettere og se om det kan hjælpe på min skinnebensbetændelse.

PT har jeg intet, men frygter meget at når jeg lægger ud med træning igen, at så kommer det. Det er KUN højre skinneben og fra anklen og 25-30 cm op på ydersiden. Nogen der har nogen utraditionelle råd, da jeg er villig til at prøve at være lidt alternativ, for at komme det til livs.

vh J
Nu er det jo slet ikke sikkert at der er tale om skinnebens betændelse, og da slet ikke når du har fulgt diverse råd mod det.
Jeg kunne hælde lidt til at anbefale dig at kontakte en fysiurgisk massør der har erfaring med løb eller en fysioterapeut, for jeg synes det kan lugte lidt henad noget muskulatur/sene der bør strækkes.
Det samme gør sig mange gange gældende for løberknæ som også tit kan afhjælpes med en grundig massage af Tractus Iliotibialis senen og på den måde undgår man al for lang "skades pause".

Ovenstående er naturligvis min egen helt personlige mening, og er ikke underbygget af medicinske undersøgelser osv. ;)

PR: 1/2MT 1t37m (Sparta test3 2011); MT 3t30m (Cph2011)
Hverdagen behøver ikke at gøre ondt

J.R.

Post by J.R. » Tue 23 Aug, 2011 14:54

@Folmand

Måske er dit problem, at du ikke kender årsagen til betændelsen - og derfor bare behandler symptomet? Fx fik jeg en rigtig træls og langvarig "betændelse" ved hoften. Den viste sig at stamme fra en storetå med slidgigt, hvilket fik mig til at løbe og gå for meget på ydersiden af foden - en ubevidst aflastning af storetåen. Heldigvis virkede Glucosamin godt på tåen, slidgigt er jo ikke sådan lige at fjerne. Men inden da havde jeg aflastet og lavet øvelser igennem længere tid - og lige lidt hjalp det. Så i stedet for at gå efter skinnebensbetændelsen - hvis det så er det - skulle du måske gøre (endnu) mere for at finde årsagen til den?

Held og lykke!
M/55/189/83 - 5km/10km/½M

SeanConnery

Post by SeanConnery » Sat 03 Sep, 2011 20:25

Jeg havde en MEGET slem omgang, og var virkelig nede i kulkælderen, for jeg kunne slet ikke løbe. Nu er jeg endelig over det, og har da også været ude at løbe et par ture efterfølgende.

Jeg prøvede rigtig meget forskelligt, før jeg endelig slap af med møget. Det der hjalp for mig, var en ibuprofen-kur (2-3 uger), og så varmepude på skinnebenet når nu tiden passer til det (men i hvert fald en gang dagligt).

Især varmepuden gjorde underværker! Giv det et forsøg..

Post Reply