Vejrtrækninhsproblemer

Debat om forbyggelse og behandling af løbeskader og genoptræning
Post Reply
gormnordahl

Vejrtrækninhsproblemer

Post by gormnordahl » Thu 06 Jun, 2019 17:43

Hej, jeg er 53 år.
På 4 ud af 5 løbeture får jeg problemer med vejrtræningen/præstations evnen efter 1-2 km.
Pulsen stiger, tempoet falder og energien i kroppen forsvinder fuldstændigt.
Jeg har løbet i godt 40 år og er ved at opgive. Har fået måle min lungekapacitet, den er 110 % ift alder. Reelt blev den målt til 86 %.
Jeg har nu fået en ´Buventol easyhaler´mod ´bronkie-spasmer´, den hjælper lidt på vejrtrækningen, men problemet med at energien forsvinder, er der stadig. Mit Garmin ur kan måle præstations evne, idag startede det på +3 og sluttede på -4 på bare 3,1 kilometer, sådan er billedet hver gang. I forgårs + 6 og ender på - 8 på en 8 km løbetur hvor tempoet bare falder og falder, og jeg er totalt smadret 1-1½ døgn efter turene.

Hilsen Gorm

MKjaer

Re: Vejrtrækninhsproblemer

Post by MKjaer » Mon 10 Jun, 2019 22:03

Hej Gorm

Har du fået taget en blodprøve og dermed fået målt dit jern- eller B12 niveau? Jeg fik konstateret lav B12 sidste år og mine oplevelser lyder lidt ala det du går igennem. Lavt jern-niveau skulle kunne give samme bivirkninger - inden at du begynder på selv-medicinering så er det er vigtigt at du får målt dit jern-niveau idet for meget jern-indtag kan være skadeligt.

Held og lykke

Michael

gormnordahl

Re: Vejrtrækninhsproblemer

Post by gormnordahl » Thu 13 Jun, 2019 19:09

Tak for svaret, det vil jeg helt klart få tjekket.
Det har slet ikke været i mine tanker.

Hilsen og tak

Gorm

Post Reply