Page 1 of 1

Kondicykel i stedet for løb under skade

Posted: Sun 24 Sep, 2017 14:37
by Runningforhappiness
Jeg er i mit livs form og løber 30-90 minutter hver dag. Desværre er jeg blevet ramt af en senebetændelse i foden,hvilket gær at jeg ikke kan løbe pt.
Jeg vil gerne holde konditionen og ligeledes forbrændingen ved lige og cykler i stedet 30-90 minutter på en konficykel med samme høje pulsfrekvens og ligger lige ledes "spurt"-intervaller ind på cyklen, som jeg ville have gjort med løb så jeg kommer op på +90% af maxpulsen.
Mit spørgsmål er så bare om cyklen virkelig giver det samme ift. kalorieforbrændingen og konditionen? Selvom jeg presser mig selv lige så meget som ved løb og holder pulsfrekvensen er det svært at vurdere..

På forhånet tak til alle kloge hoveder :)

Re: Kondicykel i stedet for løb under skade

Posted: Tue 26 Sep, 2017 21:05
by Rasmus96
Forskellen er relativ lille. Du bruger flere muskel grupper under løb, og forbrænder derfor lidt mere ved løb end cykling.

Re: Kondicykel i stedet for løb under skade

Posted: Sun 15 Oct, 2017 10:32
by engelangel
Hej
Uden at have de helt store målinger som grundlag for mit valg gør jeg altid det at jeg cykler dobbelt så langt som jeg ville løbe når jeg er i en restitutionsfase/reparationsfase.

Skulle jeg have været ude og løbe en 16 km. cykler jeg 32 km. Det giver den samme kalorieforbrænding på mit Garmin ur. Jeg løber dog ikke særligt meget intervalløb og derfor ikke intervalcykling - og jeg bruger heller ikke kondicykel men racercykel da jeg så kommer ud i naturen og får det samme kick af at være ude.
Jeg presser mig ikke max ud på cykel da det ville kræve en del pga. min gode form og føler også at det ikke giver den samme restitution hvis jeg gør dette.

Det har fungeret for mig og har cyklet flere knæ/ben skader væk uden at miste formen - er kommet ud på den anden side med samme VO2max og dejligt friske ben :)

Re: Kondicykel i stedet for løb under skade

Posted: Tue 26 Mar, 2019 16:08
by KasperN
Enig i at man bør sigte efter at cykle ca. dobbelt så langt..

Pas på med at overbelaste alt for meget og giv din fod hvile selvom det kan være svært når det går godt :)

Dbh
Kasper
Konsulent lendbob.com/dk