Forslag til trail-/asfaltsko

Debat om distancer længere end marathon samt andre ekstreme udfordringer
Post Reply
Højbjerg

Forslag til trail-/asfaltsko

Post by Højbjerg » Sun 30 Aug, 2015 00:27

Hej med jer,

Jeg er henover sommeren begyndt at løbe trail, efter jeg i nogle år har været asfaltløber, og indtil videre har træningen i skovene foregået i mine sædvanlige løbesko.

Selvom det primært er forholdsvis hårde spor og stier, som jeg løber på, så har den seneste tids regn overbevist mig om, at det er på tide at se efter fodtøj, der står lidt bedre fast, da der er en del stigninger og nedløb, hvor jeg træner, og de kan godt blive bløde og glatte, når de får noget vand.

Jeg er på udkig efter en sko i den lidt lettere ende, men jeg er stadig interesseret i at have noget støddæmpning og et drop på 5 mm eller mere. Derudover vil det være et plus, hvis skoen er vandafvisende og hvis den også kan bruges på asfalt, da jeg har en god km. hen til skoven, ligeså vel som der er strækninger på asfalt. Så det er altså ikke en hardcore trailsko, jeg er på udkig efter, men nærmere en hybrid mellem en trail- og en asfaltsko.

Jeg har kigget på muligheder som Salomon Sense Pro og Nike Terra Kiger, men jeg vil gerne høre jer, hvad I vil foreslå og også gerne, hvad I selv løber i og hvorfor.
Trail-, Marathon- & Ultraløber
Kommende løb > 42 km.: Møn - Fra Havn Til Havn, april ´16
Kommende løb < 42 km.: NightTrail Aarhus, feb. ´16

Jasar78

Re: Forslag til trail-/asfaltsko

Post by Jasar78 » Sun 30 Aug, 2015 07:28

Salomon fellraiser og brooks pure Grit er mine favoritter god pasform og komfort. Fellraiser til blød bund,puregrit til tørt underlag. Det der med en vandtæt løbesko har jeg prøvet jeg er ikke fan. En strømpe med en del merinould løser det meste.
PR: Cooper: 3:01.5k 19:57. 10k 41:40. HM: 1:32:01. M: 3:43:21. 6 timer: 59,3 km.

http://www.loebefter.blogspot.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Højbjerg

Post by Højbjerg » Tue 01 Sep, 2015 22:24

Tak for dit indspark, Jasar78.

Jeg synes, at Brooks PureGrit ser rigtig interessant ud. Min eneste bekymring går på hælkappen, for når man ser skoen i profil, ser det ud til, at hælkappen 'buer' noget indad. Da jeg ofte har ømme achillesscener, er jeg nervøs for, at det vil være generende.

Hvordan oplever du hælkappen på Brooks PureGrit?

Jasar78

Post by Jasar78 » Wed 02 Sep, 2015 06:18

Jeg har løbet i 1 og 3. Jeg har aldrig oplevet problemer ved achilles, men man skal nok prøve dem på. Mine fødder er således indrettet at jeg næsten aldrig oplever gener med fodtøj, skidtet tilpasser sig åbenbart ;)
PR: Cooper: 3:01.5k 19:57. 10k 41:40. HM: 1:32:01. M: 3:43:21. 6 timer: 59,3 km.

http://www.loebefter.blogspot.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Froberg

Post by Froberg » Wed 02 Sep, 2015 09:09

Har løbet meget i Speedcross 3, som jeg stadig er meget glad for, men de er bare ikke gode til asfalt og er ikke det optimale valg til blandet underlag.

Har fornyligt købt et par Pure Grit 4, som jeg er blevet VIRKELIG glad for. Jeg har kronisk ømme/betændte akillessener, men det er overhovedet ikke noget problem i dem.
Dem kan jeg varmt anbefale.

Thomas U

Post by Thomas U » Wed 02 Sep, 2015 11:02

Pasformen er selvfølgelig det vigtigste, men det er også vigtigt, hvor meget man prioriterer, at skoen skal stå fast. Jeg har Salomon Fellcross og Asics Fuji ES til trail og vinterføre. Jeg synes især Fellcross er god til en blanding af hårdt og blødt underlag, så den bliver også brugt til o-løb i bynære skove, hvor der er mange veje og asfaltstier. Den kan sagtens kan klare et par km med asfalt og fliser men står også udmærket fast i mudder. Fuji er gode på asfalt men har været lidt af en skuffelse på blødt underlag. Den står ikke meget bedre fast end almindelige løbesko.

Fellcross har stort set samme sål som Speedcross (men 4 mm drop mod 8 mm i SC), så det ovenfor nævnte gælder også for SC. Jeg kender ikke Pure Grit, men jeg har haft andre sko med tætsiddende knopper, og de havde tendens til at samle mudder, så skoene pludselig blev meget glatte. Det kan også ske med Fellcross - i hvert fald med sne - men her sidder knopperne så spredt, at skoene er nemme at stampe rene.

Jeg har ingen vandtætte løbesko, men flere af mine dagligsko har Gore-Tex. Det er smart, når man skal cykle i regnvejr, men de bliver altså hurtigt varme. Desuden gælder vandtætheden begge veje, så hvis der kommer vand ind ved snøringen eller anklerne, så bliver det derinde. Det er meget bedre med uldsokker, som Jasar nævner.

/Thomas U
Mål 2017: 5k: >20.00; Halvmarathon: >1.40, Gennemføre Wild West
PR: 5k: 19.44 (aug 2012); 10k: 39.33 (maj 1996); HMT: 1.33.31 (maj 2013); MT: 3.34.38 (HCA 2012)

http://www.endomondo.com/profile/302485" onclick="window.open(this.href);return false;

Højbjerg

Post by Højbjerg » Thu 03 Sep, 2015 22:50

Tak for alle jeres inputs :)

Jeg har været meget fristet af Brooks PureGrit, men jeg har valgt i stedet at prøve kræfter med et par Merrell Allout Fuse, da de også har fået god omtale forskellige steder - og så fandt jeg et fint tilbud på dem på Wiggle.

Jeg supplerer nok med et par Salomon Fellraiser eller Fellcross til blødere underlag, når den tid kommer.

Højbjerg

Post by Højbjerg » Wed 16 Sep, 2015 11:21

Lige en kort opdatering med min vurdering af Merrell Allout Fuse-skoen, efter jeg nu har tilbagelagt de første ca. 50 km. i den:

Det har indtil videre vist sig at være et utrolig positivt bekendtskab, så jeg er meget tilfreds. Skoen er forholdvis let; har et lavt drop og er i god kontakt med underlaget. Dertil kommer, at jeg overhovedet ikke har været øm i achillessenerne, når jeg har været ude og løbe i dem, så hælkappen er mere end godkendt.

Skoen fungerer bedst på forholdsvis tørre stier og spor, da sålen ikke er så grov. På strækninger, hvor der er mudret og glat, er den ikke optimal, men det er heller ikke meningen, at man skal løbe i den på dette underlag, så der vil jeg anbefale at bruge en anden sko. Mht. løb på asfalt så er Merrell´en også egnet til dette.

Der er god plads til fødder og tæer i skoen, da den har en forholdsvis bred forfod, men jeg vil ikke anbefale, at man køber en anden størrelse end den, man er vant til at løbe i.

Derudover jeg har også investeret i et par Salomon Fellcross, men den har jeg endnu ikke været ude og løbe i, da Merrell´en indtil videre har været tilstrækkelig. Salomon´en er uden tvivl en noget anden sko og jeg ser frem til at få den prøvet af, når underlaget er mere krævende, og der bliver brug for de lange knopper.

www.StefanStamm.dk

Post by www.StefanStamm.dk » Fri 18 Sep, 2015 15:10

Lækkert med en update - Det er sgu altid rart ;)
PR: 5K: 18:10 (1999), 10K 41:50 (2002), HM 1:41 (2015) M: 3:38:41 (2015)
Løbeblog: http://www.stefanstamm.dk http://www.IkFlereUndskyldninger.dk

Højbjerg

Post by Højbjerg » Thu 05 Nov, 2015 13:37

Så følger endnu en kort opdatering, efter jeg nu har været ude og løbe en del i mine Salomon Fellcross.

Fellcross´en er som tidligere nævnt en noget anderledes sko end den Merrell Allout Fuse, som jeg købte næsten samtidig med. Sålen er en del grovere, mens ens fødder og tæer er bedre beskyttet mod sten og rødder. Desværre har jeg et par gange med mine Merrell-sko oplevet, at sålen er så tynd, at jeg har trådt uheldigt ned på noget, hvilket har resulteret i ømme trædepuder. Det er ikke sket i mine Fellcross, ligesom man også står bedre fast, når det bliver rigtig mudret eller når man skal op/ned ad nogle stejle bakker. Derfor vil jeg også anbefale, at man primært bruger Fellcross´en, når den kan komme til sin ret i et krævende terræn, da den ikke er den store oplevelse at løbe i, når jorden er tør og hård.

Fellcross´en er desuden noget tungere end Merrell-skoen, selvom den stadig er lettere end de fleste trailsko, så vidt jeg kan vurdere. Fellcross´en er også betydelig smallere og for nogen, der har en bred fod, vil den sikkert være for smal. Jeg tror, at et godt alternativ til denne sko er Inov-8 X-Talon 212, hvis man er på udkig efter noget lettere, og samtidig kan man jo få 212´eren som både Standard Fit og Precision Fit.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med begge de sko, som jeg har købt, da de opfylder forskellige behov, selvom det med de ømme trædepuder ikke er optimalt. Men det handler nok om at få den rette teknik til den slags, så det ligger der også noget arbejde i. Som en person, der løber barfodsløb i skoven, sagde til mig, så skal man bare "omfavne" stenene med sine fødder ;)

Post Reply