Første Maraton

Debat om alt hvad der hører til marathon og halvmarathon
Post Reply
Bridal
Første Maraton

Post by Bridal » Sat 01 Jun, 2013 19:53

Hej alle i kloge.

Jeg overvejer meget at deltage i mit første maraton inden længe men har to der ligger tidsmæssigt ens. Forskellen er kun at det ene løb er 42,195 ud af "landvejen" det andet er 8 runder af 5,....

Hvad vil i anbefale man gør ?? Løber man sur i runderne men på den anden siden man bliver ikke overrasket af en djævlebakke efter 32 km..

Jeg ser frem til en masse gode og kloge svar...

Hilsen Kim
PR. : 5 km 24.45 - 10 km 50.21 - HM 1.44.37 NY PR Hasserisløbet
2014 øv pga. skader
Planer for 2015
Cph marathon, Århus city halvmaraton, HCA.
Og hvad der eller kunne komme til af sjov ..

Haller

Re: Første Maraton

Post by Haller » Mon 03 Jun, 2013 07:33

Det er meget mere et spørgsmål om individuelle præferencer, end tekniske fordele og ulemper - og som første løb, hvor du har rigeligt at fokusere på, så ville jeg kigge mere på om der var andre parametre at afgøre det på. Først og fremmest ville jeg kigge på energidepoter og vælge det bedst forsynede løb. Dernæst efter højdemeter og tage det mest flade o.s.v.

Når du får rutinen, så bliver det mere relevant at kigge på spørgsmålet om runsstrækninger istedet. Jeg undgår dem fordi jeg går efter en sjov oplevelse - andre med rent fokus på tiden tager gerne 10 runder, hvis strækningen ligger godt til en god tid. Det er stadig et spørgsmål om temperament :D
Veni, Vidi, Curro .... 2017 med fokus på 50, 75 og 100 miles i bjergene - Damn.. Det bliver hyggeligt :-)

Nana

Post by Nana » Mon 03 Jun, 2013 11:29

Jeg mener ligesom Haller, at det mest handler om individuelle præferencer.

Har du f.eks. erfaring med 10 km løb, som består af 2 runder på en 5km, og hvordan fungerer du med det?

Personligt duer jeg ikke ret godt til ruter bestående af flere gange på samme rundstrækning. Mentalt begynder jeg at kede mig, og så føler jeg mig pludselig træt. Faktisk kan marathonruter, som efter de 20 km passerer tæt forbi mål være slemme nok, fordi jeg fristes til at springe fra. På en lang rundstrækning, eller "kør ud og løb hjem" ture derimod, er det bare ikke en option, og så fortsætter jeg bare fordi vejen hjem er fremad.

Mht. at møde overraskelser i form af bakker sent på ruten, så kig på rutens højdeprofil, og sammenlign med de ture du plejer at løbe - og vælg så fladt som muligt som den første.

Held og lykke med det :-)

Nana

Leif Chr. Andresen

Post by Leif Chr. Andresen » Mon 03 Jun, 2013 12:20

Vil starte med at sige, at jeg (endnu?) ikke har løbet maraton, men kun halvmaraton.

Som det er sagt er det individuelt, men hvis det er et nyt sted mener jeg personligt at 2 runder ikke skader, anden gang er det lidt genkendelsens glæde. Desuden føler man ikke i samme grad, at man er alene ude på Lars T....... mark når man er længst fra målet. Et "stjerneløb" som f.eks Åbenrå Bjergmaraton giver samme effekt, men kan ikke anbefales som debutløb.

Selv ville jeg nu ikke løbe så mange runder. Jeg frygter at jeg, når jeg passerer mål 6. eller 7. gang, får meget ondt af mig selv og stopper.

Jeg satser på mit første maraton i 2014, ønskerne ligger klar: ikke for hård rute, velorganiseret, mange løbere så man ikke er alene (og ikke bliver sidst ;) ) samt mange tilskuere til at bære én igennem. Det bliver så nok Hamborg.
Leif Chr. Andresen, årgang 1963. Mål: Hamborg Marathon i 2014
Klub: http://www.vidarmotion.dk/

Mikkel S

Post by Mikkel S » Mon 03 Jun, 2013 23:33

@Bridal. Hvilke 2 MT er det specifikt du har øje på?
PB 5k: 20:37(2013) 10k: 43:15 (2011) MT: 3:27:54 (2013)
Mål 2017: Thy Trail MT, Hamborg MT

Post Reply