Sådan får du familieliv og træning til at gå op i en højere enhed

Hverdagen er travl for de fleste, hvorfor man hurtigt kan komme til at udskyde eller aflyse træningen. At træne kan dog bidrage til dit liv på mange måder. Ofte giver regelmæssigt træning mere overskud og mere energi, hvilket du hurtigt vil kunne mærke i din hverdag.

Derudover hjælper træning også med at holde din krop sund og rask, og du hjælper derved også dit kredsløb. Motion og træning er altså både godt for krop og sjæl, og har du svært ved at få familieliv og træning til at gå op i en højere enhed, så kan du her få inspiration til, hvordan det kan lade sig gøre. Du bør nemlig hverken aflyse eller udskyde træningen, blot fordi du også har et familieliv, der skal gå op.

Tag familien med ud og løbe

I en travl hverdag er det minimalt, hvor meget kvalitetstid man egentligt har sammen. Ofte kører hverdagen på rutiner, og hvert medlem af familien har sine egne rutiner, som typisk overlapper hinanden. Måske kan der gå flere dage, før du egentligt får snakket med din partner, eller måske ser du ikke din teenager i flere dage. Er scenarierne noget, du gerne vil gøre op med, og ønsker du både at få mere tid sammen med din familie og samtidigt holde løbetræningen ved lige – så kan du med fordel tage familien med ud og løbe. Har du et eller flere små børn, kan du finde løbevogne, som kan betyde, at selv de mindste kan være med på tur.

Når du har familien med ud på en eller flere løbeture, vil I både få kvalitetstid sammen, men det vil også medvirke til, at dig og dine børn får sunde vaner, som I stensikkert vil bestræbe at holde ved lige. Sunde vaner er gode vaner, og jo flere sunde vaner man har, jo nemmere har man også ved at opretholde motivationen og engagementet for at komme ud og afsted.

Tag et kig på jeres skemaer og jeres prioriteringer

Det vil altid være en kompliceret opgave at få familieliv, træning og fritidsliv til at gå op i en højere enhed – men det er dog langt fra umuligt. Ønsker du at prioritere din træning, kan I sammen tage et kig på jeres skemaer og prioriteringer. Måske kan du få løbet, hvis du gør det tidligt om morgenen, mens din kæreste tager sig af morgenmaden, og så kan du tage børnene om aftenen, mens din kæreste træner.

I kan også tage et kig på, hvornår I egentligt tror, at I gør noget godt for jer selv. At smide sig på sofaen i mange timer, er eksempelvist ikke godt for hverken krop eller sind, og på den måde kan I sammen gøre op med en forskruet tanke om, at det er den måde, man slapper af på – for sådan behøver det slet ikke at være. Der er mange andre og gode måder, man kan slappe af på, som både kan gavne familielivet og jer hver især.