Pas godt på din krop med ergonomiske kontormøbler

Selvom du passer godt på din krop og dit helbred med løbeture i fritiden, er det ikke alene nok til at sikre sunde muskler, knogler og et godt helbred.

Danskerne sidder for meget ned. Og hvis der skal ændres på danskernes stillesiddende vaner, er det nødvendigt at kigge på, hvordan vi arbejder. Otte timer siddende på en kontorstol dagligt, ofte efterfulgt at aftentimer siddende på sofaen foran TV’et eller computeren, har stor betydning og konsekvenser for vores helbred. Studier viser, at den store grad af stillesiddende adfærd er forbundet med øget sygelighed, da det svækker kroppens muskler, knogler og kredsløb og har betydning for et ellers sundt stofskifte. Samtidig er tendensen, at vi kun bliver mere stillesiddende og det øger altså de helbredsmæssige risici.

Hvad kan du gøre for at værne om dit helbred?

Foruden at leve et sundt liv med gode madvaner og motion på ugentlig basis, så er det nødvendigt at kigge på dine arbejdsvaner. Og på de kontormøbler, du sidder på og ved. Ergonomiske kontormøbler er investeringen værd, da det at sidde ergonomisk korrekt betyder at du får den rette støtte i ryg og nakke, hvilket forebygger nakke- og skulderproblemer. Det er derfor vigtigt at man sidder i en ergonomisk-korrekt stol, som kan indstilles i lænd, ryg og hældning, så den tilpasses lige præcis din ryg og holdning.

Kroppen er skabt til bevægelse og variation. Det skal dine kontormøbler indbyde til. En oplagt måde at opnå dette er ved at anskaffe hæve/sænke borde, så du i løbet af arbejdsdagen kontinuerligt kan skifte mellem at sidde ned og stå op. Når du stiller dig op og arbejder, får du gang i kredsløbet og bruger både dine muskler og knogler. Det forstyrrer hverken dit fokus eller kvaliteten af dit arbejde, så det er bare med at få rejst dig op. Du kan eventuel sætte en note i kalenderen, så du husker at skifte arbejdsstilling flere gange i løbet af dagen.

Foruden de rette kontormøbler, er det vigtigt at få yderligere bevægelse ind i arbejdsdagen, hvor det er muligt. Brug lidt af frokostpausen på at gå en tur, gå en omvej når du skal ud i køkkenet efter mere kaffe og lav indimellem små øvelser, der sætter gang i blodcirkulationen. Dette kan eksempelvis være armsving, høje knæløft eller lunges.

Det kan være svært at finde tid til at motionere i en travl hverdag med fuldtidsarbejde, børn og alle de andre sociale og daglige arrangementer, der skal være tid til. Men selv små justeringer har positiv indflydelse på helbredet. Det kan eksempelvis være at cykle på arbejde og lade bilen stå eller hvis du tager bussen, så stå af et stop eller to før du skal, på den måde får du inkorporeret flere skridt i dagligdagen.